Het akkoord werd in de nacht van vrijdag op zaterdag bekend gemaakt door de Duitse minister van Financiën. Behalve op het overbruggingskrediet van Duitse zijde kan Magna ook rekenen op steun van de Russische bank Sberbank en de Russische autofabrikant GAZ. Deze onderneming is van plan om in eigen land Opel-modellen te gaan fabriceren.

In de komende weken zal de nieuwe eigenaar overleggen met de Duitse deelstaten waar Opel-fabrieken staan. Insteek van Magna-topman Siegfried Wolf is zo veel mogelijk van de 29 duizend banen bij Opel Duitsland te behouden. Er zouden evenwel volgens een woordvoerder van de Duitse overheid zo’n 2600 banen moeten verdwijnen. Aangezien Magna zich niet concreet heeft uitgelaten over de toekomst van fabrieken in België en Spanje is daar met minder enthousiasme gereageerd op de overeenkomst dan in Duitsland zelf. Tegelijk echter heerst bij onze zuiderburen opluchting over het feit dat Opel nu in ieder geval behouden blijft voor Europa. In Antwerpen staat de fabriek waar de Astra wordt gemaakt. Er werken circa 2500 mensen. Het bedrag van anderhalf miljard euro van de Duitse regering is bestemd voor Opel-vestigingen in eigen land én daarbuiten.

De Duitse regering had grote haast om Opel los te weken van GM, aangezien de Amerikaanse autoreus aan de vooravond van een faillissement staat. De aanvraag zou nog tijdens de pinksterdagen worden ingediend, zo is de algemene verwachting. Als dat gebeurt, heeft General Motors de twijfelachtige eer het middelpunt te zijn van het grootste faillissement in de industriële geschiedenis. In de afgelopen vier jaar verloor ’s werelds grootste autoconcern in totaal negentig miljard euro.