Naast Magna hadden ook Fiat en het Chinese BAIC biedingen gedaan. Sommige media berichtten dat BAIC-afgevaardigden dinsdag vertegenwoordigers van de Duitse regering ontmoet hebben maar een woordvoerder van Opel weigerde daarover elk commentaar. In de nacht van vrijdag op zaterdag maakte de Duitse regering bekend dat een intentieovereenkomst gesloten was met Magna voor een overname van de Europese activiteiten van General Motors, met uitsluiting van het Zweedse Saab. Maar een intentieovereenkomst is nog geen definitief akkoord en de onderhandelingen tussen Magna en GM zijn nog aan de gang. Die onderhandelingen zouden enkele weken duren en het is ook niet zeker dat ze zullen slagen. Magna heeft laten weten dat men ernaar streeft de deal in september af te ronden.

De regering in Berlijn bevestigde woensdag ook dat zijn adviseurs vrijdag ontdekt hebben dat GM van plan was om een deel van de Duitse staatssteun te storten op een rekening op de Kaaimaneilanden ten gunste van het moederbedrijf. Volgens de Financial Times Deutschland ging het om 334 miljoen euro van de anderhalf miljard euro steun. Die operatie zou ondertussen geschrapt zijn.

 

Magna heeft als doelstelling Opel in 2011 uit de rode cijfers te hebben. Ook zal de modellijn dan voor een belangrijk deel vernieuwd zijn, zegt co-ceo Siegfried Wolf. Magna gaat eerst de door Opel geplande modelintroducties grondig bestuderen. Opel heeft heel wat nieuwe modellen in de pijplijn, maar voor de introductie zullen daarvoor flinke kosten gemaakt moeten worden. Het is de vraag of Magna daar voldoende budget voor zal willen vrijmaken. Volgens Wolf is Opel, dat vorig jaar anderhalf miljoen auto’s verkocht, niet te klein om wereldwijd te concurreren. De industriële logica van een samengaan met Magna zal de overleving van het automerk verzekeren, zo stelt de topman: "Niet alleen volume telt. Opel heeft een goed management. In combinatie met Magna ben ik ervan overtuigd dat ze de juiste manier zullen vinden om opnieuw competitief te worden."  Hij verwacht dat Opel ‘in ongeveer twee jaar tijd’ opnieuw winstgevend wordt. Om Opel uit het rood te krijgen, verdwijnen mogelijk elfduizend banen in Europa, waarvan 2,6 duizend in Duitsland. Wolf herhaalde dat de toekomst van de vier Duitse fabrieken niet ter discussie staat. Gevraagd naar het perspectief voor de fabriek in het Britse Luton, zei hij: "Uiteindelijk moeten bedrijven winstgevend zijn. Bedrijven die dat niet zijn, zijn niet goed voor de maatschappij." (autointernationaal.nl)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding