Penske wil Saturn kopen

Racelegende en ondernemer Roger Penske wordt mogelijk de nieuwe eigenaar van Saturn. Daarmee komt dan een eind aan een experiment, dat in 1990 van start ging en was bedoeld om de Japanse merken in Amerika het nakijken te geven.

Penske zal binnenkort een intentieverklaring tekenen voor de overname van de GM-divisie. GM had eind vorig jaar al gezegd dat Saturn zou worden opgeheven, mocht er tegen eind 2010 geen koper voor gevonden zijn.  Penske krijgt de merkenrechten en sommige Saturn activa. GM zal op een contractbasis doorgaan met het bouwen van de Saturn Aura, Vue en Outlook.
Volgens insiders zal dat slechts voor een beperkte tijd zijn, waarna Penske een ander productiekanaal moet zien te vinden. Het is niet de verwachting dat Penske zelf auto’s zal gaan bouwen. Eén van de mogelijke fabrikanten is Renault, die al geruime tijd geleden heeft aangegeven opnieuw op de Amerikaanse markt te willen komen. Maar ook Chinese fabrikanten kunnen een optie zijn.De transactie zou voltooid moeten zijn in het derde kwartaal van dit jaar. Financiële voorwaarden zijn niet vrijgegeven. GM en Penske hebben dit bericht zojuist bevestigd.

Roger Penske, voorzitter van de raad van bestuur van Penske Automotive Group zegt in een verklaring: "Bijna twintig jaar heeft Saturn zich geconcentreerd op de juiste behandeling van zijn klanten. Wij hebben dezelfde filosofie en zullen daarop voortborduren." Sinds de oprichting van het merk zijn er meer dan vier miljoen Saturns verkocht, waarvan er zo’n tachtig procent nog op de weg is (volgens data van R.L. Polk). De op handen zijnde transactie zal de redding betekenen voor het merk en zijn ruim 350 dealers en dertienduizend banen in de VS.

 

Saturn had in 1990 een geode start en de revolutionaire verkoopstrategie van vaste prijzen  kon de Amerikanen die het onderhandelen haatten wel bekoren. Ook scoorde Saturn met klantvriendelijkheid en goede service. Maar de competitie tussen de diverse GM-merken vormde een beletsel voor de top van GM om het merk te laten expanderen. Veel te laat ging men (deze eeuw) pas over om Saturns te bouwen op basis van Opels en de jongste producten, zoals de Saturn (Opel) Astra konden niet verhinderen dat Saturn steeds verder in de afgrond gleed. Al in 2008 was de verkoop met 180 duizend exemplaren een stuk gedaald (22 procent) ten opzichte van voorgaande jaren. Penske is Amerika’s op één na grootste keten van autoretailers.  

Penske wil Saturn kopen - Automobielmanagement.nl

Penske wil Saturn kopen

Racelegende en ondernemer Roger Penske wordt mogelijk de nieuwe eigenaar van Saturn. Daarmee komt dan een eind aan een experiment, dat in 1990 van start ging en was bedoeld om de Japanse merken in Amerika het nakijken te geven.

Penske zal binnenkort een intentieverklaring tekenen voor de overname van de GM-divisie. GM had eind vorig jaar al gezegd dat Saturn zou worden opgeheven, mocht er tegen eind 2010 geen koper voor gevonden zijn.  Penske krijgt de merkenrechten en sommige Saturn activa. GM zal op een contractbasis doorgaan met het bouwen van de Saturn Aura, Vue en Outlook.
Volgens insiders zal dat slechts voor een beperkte tijd zijn, waarna Penske een ander productiekanaal moet zien te vinden. Het is niet de verwachting dat Penske zelf auto’s zal gaan bouwen. Eén van de mogelijke fabrikanten is Renault, die al geruime tijd geleden heeft aangegeven opnieuw op de Amerikaanse markt te willen komen. Maar ook Chinese fabrikanten kunnen een optie zijn.De transactie zou voltooid moeten zijn in het derde kwartaal van dit jaar. Financiële voorwaarden zijn niet vrijgegeven. GM en Penske hebben dit bericht zojuist bevestigd.

Roger Penske, voorzitter van de raad van bestuur van Penske Automotive Group zegt in een verklaring: "Bijna twintig jaar heeft Saturn zich geconcentreerd op de juiste behandeling van zijn klanten. Wij hebben dezelfde filosofie en zullen daarop voortborduren." Sinds de oprichting van het merk zijn er meer dan vier miljoen Saturns verkocht, waarvan er zo’n tachtig procent nog op de weg is (volgens data van R.L. Polk). De op handen zijnde transactie zal de redding betekenen voor het merk en zijn ruim 350 dealers en dertienduizend banen in de VS.

 

Saturn had in 1990 een geode start en de revolutionaire verkoopstrategie van vaste prijzen  kon de Amerikanen die het onderhandelen haatten wel bekoren. Ook scoorde Saturn met klantvriendelijkheid en goede service. Maar de competitie tussen de diverse GM-merken vormde een beletsel voor de top van GM om het merk te laten expanderen. Veel te laat ging men (deze eeuw) pas over om Saturns te bouwen op basis van Opels en de jongste producten, zoals de Saturn (Opel) Astra konden niet verhinderen dat Saturn steeds verder in de afgrond gleed. Al in 2008 was de verkoop met 180 duizend exemplaren een stuk gedaald (22 procent) ten opzichte van voorgaande jaren. Penske is Amerika’s op één na grootste keten van autoretailers.