Want er is nauwelijks een deal denkbaar die minder past in de toekomst die China voor ogen heeft voor zijn (gefragmenteerde) autoindustrie. Beijing wil kleine en zuinige auto’s en heeft al belastingmaatregelen genomen die de verkoop van dat type auto sterk positief hebben beïnvloed. Beijing wil ook een veel meer geconcentreerde industrie en de deal met Hummer creëert nóg weer een Chinese autofabrikant want Tengzhong bouwt nu helemaal geen auto’s. Chinese autofabrikanten worden in zijn algemeenheid niet aangemoedigd acquisities elders te doen, aldus Shanghai Security News.
Beijing heeft duidelijk gemaakt dat het vindt dat de meeste Chinese autofabrikanten de ervaring missen om een buitenlands merk naar behoren te handelen. Dat zou al helemaal zo zijn bij een merk als Hummer, dat de westerlingen zelf niet eens tot een succes hebben kunnen maken. De Chinese regering zal Tnegzhong niet kunnen tegenhouden als het bedrijf zelf met het geld op de proppen komt. Maar dat verloopt wellicht anders wanneer Tengzhong het geld leent bij de staatsbanken, zoals nu de bedoeling is.