Met de Amarok wil Volkswagen een wereldmarkt betreden waarop vooral Japanse merken domineren. De Amarok wordt gebouwd in de Volkswagen-fabriek in Buenos Aires, Argentinië. Amarok komt uit de taal van de Inuit-eskimo’s in Noord-Canada en Groenland en betekent wolf. De naam kan in het Spaans en Portugees, de talen die gesproken worden in belangrijkste beoogde markten van de auto (Argentinië en Brazilië) ook vertaald worden als ‘hij houdt van stenen’.
De Amarok is de eerste pick-up van dit formaat die door een Europese autofabrikant gemaakt wordt; de concurrentie bestaat voornamelijk uit Aziatische merken. De Amarok is belangrijk voor de groeistrategie van de Volkswagen Groep. Met de komst van deze pick-up krijgt Volkswagen toegang tot een geheel nieuw marktsegment voor het merk.  De Volkswagen Amarok is een geheel nieuw ontwikkeld model en wordt geïntroduceerd als een pick-up met een dubbele cabine en vierwielaandrijving. Een uitvoering met een enkele cabine volgt later.
Behalve een robuust chassis krijgt de pick-up zuinige en efficiënte motoren en een duidelijk herkenbaar Volkswagen-gezicht. Het brandstofverbruik en de uitstoot van de TDI-motoren zullen de laagste zijn in het segment van de pick-up, zegt Volkswagen.