Eind mei werd duidelijk dat het in Duitsland zou gaan om 2,5 duizend banen. Uiteraard zijn ook de Belgen uitermate bezorgd over eventueel banenverlies, in hun geval bij de fabriek in Antwerpen. Er zijn al berichten dat die fabriek zal moeten sluiten. Het bericht over het banenverlies is door Magna niet bevestigd.

 

De Duitse regering houdt zich overigens nog steeds aanbevolen voor andere bieders dan Magna International. Men zou ook nog steeds contact hebben met Fiat en het Chinese BAIC. Lord Mandelson, de Engelse minister van economische zaken, was gisteren in Berlijn om te praten met Siegfried Wolf, een van de topmensen van Magna. Mendelson wil zoveel mogelijk banen behouden in de twee Vauxhall-fabrieken in Engeland. GM heeft Engeland gevraagd om een bijdrage van een half miljard euro in de financiering van de spin-off van Opel/Vauxhall in ruil voor een aandeel. Dat aandeel zou later, deze zomer, weer moeten worden verkocht aan een andere investeerder. De Britse regering wil wel helpen maar verbindt de steun aan de toekomst van de twee fabrieken in Ellesmere Port en Luton. De Duitse regering geeft anderhalf miljard euro overbruggingskrediet om Opel aan de gang te houden. Er zijn door de Duitsers nu leningen en garanties afgegeven voor een totaal van 4,5 miljard euro.

Intussen houdt Volkswagen de ontwikkelingen rond Opel nauwlettend in de gaten. Het concern is bang dat de subsidie van de Duitse overheid aan Opel voor oneerlijke concurrentie zal zorgen. VW voorziet bovendien problemen met Magna, dat een belangrijke toeleverancier is als het bedrijf bij concurent Opel de dienst uitmaakt. VW-aandeelhouder Porsche is eveneens voor onderdelen afhankelijk van Magna.