Opvallend is de sterke verbetering van de in Amerika geproduceerde merken. Ford bijvoorbeeld moest Toyota net laten voorgaan. En of een merk nu 101 keer een klacht krijgt (Toyota) of 102 (Ford) maakt volgens een onderzoeker van J.D. Power statistisch niets uit.

Sowieso is het gemiddelde niveau van de producten het hoogste in de 23 jaar dat het J.D. Power-onderzoek bestaat. Gemeten wordt het aantal klachten gedurende de eerste negentig dagen dat een auto in eigendom is. Voor de jongste peiling ondervroeg J.D. Power in de periode februari-mei bijna 81 duizend Amerikaanse kopers en leaserijders van in totaal 37 merken. Het gemiddelde over 2009 lag op 108 gemelde problemen per honderd voertuigen, tien minder dan in 2008. Eigenaren van in de VS geproduceerde auto’s klaagden weliswaar iets vaker (112) keer dan gemiddeld, maar in 2008 deden ze dat 124 keer – zes keer vaker dan gemiddeld.

Aantal problemen per honderd auto’s (bron: Automotive News) 

Lexus 84
Porsche 90
Cadillac 91
Hyundai 95
Honda 99
Mercedes-Benz 101
Toyota 101
Ford 102
Chevrolet 103
Suzuki 103
Infiniti 106
Mercury 106
Industry Average 108
Nissan 110
Acura 111
BMW 112
Kia 112
Volkswagen 112
GMC 116
Buick 117
Audi 118
Pontiac 118
Scion 118
Volvo 118
Saturn 120
Mazda 123
Lincoln 129
Subaru 130
Dodge 134
Jaguar 134
Mitsubishi 135
Chrysler 136
HUMMER 136
Jeep 137
Saab 138
smart 138
Land Rover 150
MINI 165

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding