De nieuwe directeur, Akio Toyoda, ontvouwde dit perspectief tijdens zijn eerste toespraak in zijn nieuwe rol als kopman. Om de tijd zo goed mogelijk door te komen, gaat het fileermes opnieuw en aanhoudend door de eigen organisatie. Ook zal Toyota proberen waar mogelijk mee te liften op maatregelen van nationale overheden om hun economie aan de gang te houden c.q. te krijgen.

Een strategische keus van CEO Toyoda is de keus om niet langer aanwezig te willen zijn in alle verkoopsegmenten. Om hier te blijven presteren zijn meer financiële middelen nodig dan de Japanners momenteel voorhanden hebben. Om zich te kunnen onderscheiden in Europa zal Toyota daar vooral zijn hybride-troef uitspelen. Op de thuismarkt heeft Toyota al ruim 180 duizend bestellingen mogen noteren voor de derde generatie Prius.

Bij het merk als geheel gaat het echter weinig voorspoedig: de totale productie nam vorige maand af met 38 procent. Precies datzelfde percentage is de achteruitgang in de VS, voor Toyota de belangrijkste afzetmarkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding