De twee bedrijven zijn van plan zware trucks te ontwikkelen op basis van techniek van MAN, maar afgestemd op de behoeften van de opkomende economieën. Meer dan de helft van alle trucks wereldwijd wordt verkocht in de opkomende economieën Brazilië, Rusland, India en China (de BRIC-landen). MAN kocht vorig jaar ook al de Braziliaanse truckdivisie van Volkswagen en het heeft een aantal jaren geleden al een joint venture gesloten in India. Met deze laatste aankoop kunnen we onze grote investeringen in de BRIC-landen beëindigen", aldus topman Samuelsson van MAN in Financial Times.

 

Het geld komt uit  de cashflow van MAN en de investering komt op een moment dat het slecht gaat in de truckindustrie, de afzet van MAN daalde met de helft. Maar volgens Samuelsson is dit een goed moment voor dit soort investeringen omdat de prijzen laag zijn. MAN wordt na China Heavy Duty Truck Corporation in grootte de tweede aandeelhouder in Sinotruk. Het Chinese merk verkocht vorig jaar meer dan honderdduizend trucks en zegt een aandeel van twintig procent van de Chinese markt in handen te hebben.