Het Canadese Magna, het Belgische RHJ International en het Chinese BAIC hebben daarmee tot 20 juli de tijd, zo heeft de Amerikaanse autofabrikant bekendgemaakt. Duitsland, dat anderhalf miljard euro ter beschikking stelt om Opel een doorstart te kunnen laten maken, heeft een duidelijke voorkeur voor overnamekandidaat Magna en zou volgens twee interne bronnen bij General Motors erop aandringen Magna te kiezen als koper. De Duitse staatssecretaris voor Economische Zaken, Jochen Homann, liet in een telefonisch interview weten dat Magna een streepje voor heeft omdat het al het langst gesprekken voert met General Motors. Hij voegde er wel aan toe dat RHJ zijn achterstand aan het inhalen is.
Zijn baas, de minister van Economische Zaken Karl-Theodor zu Guttenberg, heeft in een interview met een Duitse krant gezegd dat de overnamekandidaten van Opel zelf meer kapitaal in het automerk moeten steken en voor de financiering plus de doorstart minder op overheidsgaranties moeten steunen. Magna, RHJ en BAIC moeten volgens Zu Guttenberg bereid te zijn zelf meer risico te nemen omdat anders de Europese Commissie anders de reddingsoperatie van Opel niet zal accepteren.

 

Zie ook: Overname Opel door Magna haalt deadline niet

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding