De douane heeft groen licht gegeven na een uitspraak van de Hoge Raad. Die bepaalde op 10 juli dat niet langer de verkoopwaarde bepalend is voor de BPM-afdracht, maar de inkoopwaarde. Dit heeft overigens niets te maken met het bedrag op de inkoopfactuur, maar betreft de handelswaarde in Nederland van de referentieauto.

Autotelex heeft in samenspraak met de douane al zijn relevante producten aangepast op deze wijziging. Belangrijk omdat het douaneformulier integraal deel uitmaakt van producten als AutoImport en AutotelexPro. Inmiddels heeft Autotelex ook de eerste gevolgen in kaart gebracht voor de top5 van populaire importmodellen. Hieronder een indicatie van de gemiddelde extra besparing als getaxeerd wordt op basis van de Inkoopwaarde:

1. BMW 530d  2007: 2000 euro; 2. Volvo V70 D5 2004: 750 euro; 3. Audi A5 3.0 TDI 2008:  1500 euro; 4. Mercedes ML 320 CDI 2007: 1500 euro; 5. Mini Cooper S: 2006.

In veel gevallen levert de Tegenbewijsregeling nog steeds geen voordeel op, zoals bijvoorbeeld bij de Mini. Dit is omdat de afschrijvingstabel van de douane een gemiddelde afschrijving vertegenwoordigt, die in dit geval groter is dan de werkelijke afschrijving. Het blijft volgens Autotelex dus rekenwerk. Naar verwachting van de dataspecialist blijft de invloed op de occasionmarkt dan ook beperkt. Momenteel is het aandeel importauto’s zo’n 3,5 procent van het totaal aantal verhandelde auto’s. Er zullen ongetwijfeld meer ‘full-option dikke jonge diesels’ naar Nederland komen, maar de importauto zal de niche status niet snel ontstijgen.