Het merk Audi realiseerde wereldwijd een afzet van ongeveer 466 duizend auto’s in het eerste halve jaar, dat is een terugval van 9,7 procent ten opzicht van dezelfde periode van vorig jaar. "We zijn erg tevreden over de halfjaarcijfers maar we blijven met beide benen op de grond. We verwachten in de tweede helft van dit jaar nog tegen een aantal moeilijkheden aan te lopen", zegt Axel Strotbek, de financiële chef van Audi AG. "Maar we houden vast aan onze doelen: we willen dit jaar negenhonderdduizend auto’s verkopen en een aanzienlijke operationele winst boeken."
De cashflow van Audi AG ligt met 1,37 miljard euro in de eerste zes maanden van dit jaar op min of meer hetzelfde niveau als vorig jaar (1,48 miljard). Audi AG kan, ondanks de huidige crisis, alle geplande investeringen doen zonder terug te vallen op externe fondsen en weet een overschot te noteren. Axel Strotbek bevestigt dit: "Dat onze financiële basis gezond is, blijkt uit het opnieuw stijgen van onze netto liquiditeit. Die steeg inmiddels naar 9,7 miljard euro (was op 31 december 2008 nog 9,3 miljard, red). Dit zal ons helpen om sterker dan ooit uit deze wereldwijde crisis te komen."
Ondanks de crisis is er geen sprake van een verlaging van het tempo waarmee Audi productvernieuwingen doorvoert. Strotbek: "Elk jaar investeren we rond de twee miljard euro in het ontwikkelen van innovatieve producten en efficiënte aandrijftechnologie." In 2015 moet het productaanbod uitgebreid zijn naar 42 modellen en varianten. Zo wordt de nieuwe Audi A5 Sportback eind oktober in Nederland geïntroduceerd. In 2010 volgen de nieuwe Audi A8 en de volledig nieuwe Audi A1. Met dit compacte model richt Audi zich op een nieuwe doelgroep in het premiumsegment van de markt.

Zie ook: Weer recordwinst voor Audi