Volkswagen bijvoorbeeld, produceert met drie van zijn merken in China: Audi, Volkswagen en Skoda. Alle drie de merken scoorden verkooprecords. "We zijn uitverkocht en we werken aan productieverhoging", aldus China-chef Vahland van Volkswagen. De Chinese overheid heeft geen slooppremie ingevoerd maar heeft de belasting op auto’s met een kleinere motor (onder 1,6 liter) gehalveerd tot vijf procent. De verkoop van kleinere auto’s steeg daardoor met 45 procent.  De vraag was vooral groot in het westen van China dat wat achterloopt en waar nog heel vraag terrein te winnen is. De Chinese regering gaat ervan uit dat in dit jaar twaalf miljoen auto’s worden verkocht, een groei van 28 procent. In Amerika worden het er zeker niet meer dan tien miljoen.
Hoewel de aanschaf van grote auto’s niet wordt gestimuleerd, loopt de verkoop daarvan ook goed. Ulrich Walker, Daimler-chef voor Noordoost-Azië: "In de eerste zeven maanden hebben we 49 procent meer verkocht. China wordt een steeds belangrijkere peiler voor Daimler." China is nu al de vijfde markt voor Mercedes, het was in 2007 nog de veertiende.

Nergens op de wereld verkoopt Mercedes zoveel auto’s van de S-Klasse. Terwijl ze toch tussen 930 duizend und 2,6 miljoen yuan kosten (omgerekend tussen de 95 duizend en 266 duizend euro). Onderzoekers voorspellen dat China de komende jaren blijft groeien vanwege het enorme aantal van consumenten, de verwachte groei van het inkomen en de veranderende levensstijl. Voor China wordt voorspeld dat in 2012 de personenautomarkt zestien miljoen stuks groot zal zijn. (dpa)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding