Dat meldt Automotive News Europe. Chrysler en Lancia zullen in de nabije toekomst producten en distributienetwerken gaan delen. Lancia zou een vervanger van zijn Thesis kunnen maken op basis van de volgende generatie Chrysler 300C. De Thesis is na zeven jaar afgelopen zomer uit productie genomen. Lancia zou ook een auto kunnen afleiden van de nieuwe Chrysler Sebring en Chrysler zou op zijn beurt een auto kunnen maken op basis van de volgende Lancia Ypsilon die eind volgend jaar op de markt komt. Chrysler zou in Amerika van plan zijn het merk wat hoger te positioneren, meer in de richting van Cadillac.
Deze week verving ceo Sergio Marchionne de vorige Chrysler-chef Peter Fong door Olivier Francois. Die zal zijn baan als Lancia-ceo houden en blijft ook nog eens hoofd marketing van Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional en Lancia.  Bovendien zal Olivier verantwoordelijk blijven voor wereldwijde coördinatie van marketingstrategieën, merkontwikkeling en advertising voor de merken Chysler, Jeep, Dodge auto’s en Dodge Ram.  

Het hoofd van het merk Dodge, Michael Accavitti, is vertrokken.
Lancia verkocht in de periode 2005 tot 2008 ongeveer 110 duizend eenheden per jaar. In de periode januari tot en met augustus van dit jaar werden bijna tachtigduizend stuks afgezet in een dalende markt. Francois krijgt de credits voor het feit dat hij verkopen van Lancia stabiel kan houden ondanks de economische crisis. Het merk is geholpen door enkele zeer succesvolle marketingcampagnes met Carla Bruni, de vrouw van president Sarkozy van Frankrijk, en met acteur Richard Gere. Olivier Francois is een fransman en werkte eerder bij Citroën.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding