De personenautoverkopen van Volkswagen realiseerden in de eerste negen maanden van dit jaar een marktaandeel van 7,9 procent, een forse stijging ten opzichte van de 6,4 procent van vorig jaar. In totaal leverde het Volkswagen-concern iets meer dan drie miljoen personenauto’s af, een toename van 7,5 procent. In China, ’s werelds omvangrijkste automarkt, zette Volkswagen 1,06 miljoen auto’s op de weg, een stijging van 37 procent. De verkopen over de eerste negen maanden van dit jaar liggen er al hoger dan die over geheel 2008.
In de eerste negen maanden steeg het totale marktaandeel, inclusief de bedrijfswagens, van VW naar 11,7 procent. Vorig jaar omstreeks deze tijd lag het marktaandeel van de Volkswagen Group wereldwijd op tien procent. In Nederland groeide het marktaandeel marginaal van 16,88 naar 18,73 procent. In totaal leverde Volkswagen Group in de eerste drie kwartalen van het jaar 4,76 miljoen* voertuigen af aan klanten. Dat aantal ligt nog slechts 0,5 procent lager dan in dezelfde periode van 2008 toen er 4,78 miljoen auto’s werden afgeleverd. Maar de wereldwijde automarkt daalt ongeveer twaalf procent (januari t/m september 2009). De maand september was voor Volkswagen zelfs zeer goed met een toename van 11,9 procent, vergeleken met dezelfde maand in 2008, wat resulteerde in 615 duizend geleverde voertuigen**.
"We houden vast aan de ingezette koers. De resultaten ontwikkelen zich beter dan die van de concurrenten. We hebben onze plaats als marktleider behouden in belangrijke markten als China, Brazilië en Duitsland. Tegelijkertijd hebben we een goede basis gelegd in groeimarkten als Rusland en India", constateert Detlef Wittig, de hoogste baas voor sales  marketing van de groep. Ondanks de goede cijfers is hij voorzichtig over de toekomst. "2010 wordt een moeilijk jaar, vooral op de grote West-Europese markten."

Zie ook: Volkswagen koopt 49,9 procent aandelen Porsche 

 

 

* Exclusief Scania, inclusief Volkswagen Bedrijfswagens en bussen in januari en februari 2009.

** Exclusief Scania.