Volgens een bericht in Der Spiegel wordt hij afgelost door de harde saneerder Nick Reilly. De Brit is chef ‘internationale zaken’ zaken bij GM en moet orde op zaken stellen bij de GM-dochters Opel en Vauxhall. Volgens het Handelsblatt is de opvolger echter John Smith, die bij GM het afgelopen half jaar de herstructurering van het autoconcern heeft begeleid.

Forster werd in 2001 bestuursvoorzitter van Opel. In 2004 maakte hij de overstap naar GM Europe, waar hij naast Opel ook de automerken Vauxhall en Saab onder zijn hoede kreeg. De afgelopen dagen werd zijn positie onhoudbaar. Hij was voorstander van verkoop van Opel aan een consortium van de Russische Sberbank en autotoeleverancier Magna. Hij is kritisch over het afblazen van deze verkoop door de raad van toezicht bij GM.

Aan de verkoop van Opel aan Magna/Sberbank hing een prijskaartje voor de Duitse staat. Deze had beloofd de herstructurering van Opel te ondersteunen met kredietgaranties van 4,5 miljard euro. De Duitse minister van financiën Wolfgang Schäuble sluit in een commentaar in de krant ‘Neuen Presse’ niet uit dat ook GM hulp kan krijgen bij een herstructurering. Hij zegt samen met de deelstaten te zoeken naar een oplossing. Zonder geld uit Berlijn zal waarschijnlijk een groter deel van de 25 duizend Duitse Opel-werknemers op straat komen te staan. Ook in de rest van Europa zullen saneringen worden doorgevoerd. GM Europe heeft ruim 50 duizend  mensen in dienst. Het concern zoekt naar bezuinigingen van drie miljard euro.

De regering van kanselier Merkel heeft zich in het verkiezingsjaar 2009 (in september is zij herkozen) hard gemaakt voor behoud van de arbeidsplaatsen bij Opel. Andere Europese landen betichten Duitsland ervan alleen Duitse banen te hebben willen beschermen, terwijl Opel/ Vauxhall nog in vijf andere lidstaten van de Europese Unie actief zijn. Dat zijn Polen, België, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Spanje. GM Europe heeft verder een fabriek in Rusland.

bron: FD.nl