Het merk Alfa Romeo wankelt flink

Bij Alfa Romeo is veel meer mis dan alleen een op de valreep uitgestelde presentatie van de 147-opvolger. Het valt niet uit te sluiten dat Fiat besluit helemaal niet meer te investeren in het structureel verlieslijdende merk. Dit betekent dat er geen nieuwe modellen meer zullen worden geïnteresseerd.

Het alternatief is het moderniseren van het gamma van Alfa Romeo met modellen die gebaseerd worden op Chrysler-techniek. Zo zou voor de langverwachte opvolger van de 166 de nieuwe Chrysler 300C als basis kunnen dienen. Alfa Romeo heeft in de eerste tien maanden van dit jaar in Europa weliswaar zijn marktaandeel licht weten op te voeren van 0,7 naar 0,8 procent maar eigenlijk had de stijging veel groter moeten zijn. Met de MiTo werd immers een totaal nieuw marktsegment betreden. Voor Alfa Romeo is het trekken aan een dood paard: de 147 is over zijn uiterste verkoopdatum heen en verkoopt net als de grotere modellen (159, Brera, Spider) slecht. Het resultaat is dat Alfa Romeo vorig jaar slechts 103 duizend auto’s wist te verkopen versus 203 duizend in 2000. In deze periode werd jaarlijks tussen de twee- en vierhonderd miljoen euro verlies geleden, waardoor het Fiat-concern bij elkaar opgeteld zo’n 2,5 miljard euro armer is geworden. Dat is een luxe die topman Sergio Marchionne zich niet kan en wil permitteren. De introductie van een opvolger voor de 147 is al een paar keer uitgesteld. Bovendien wordt er niet meer geïnvesteerd in een driedeurs variant.

Italiaanse bronnen melden dat Marchionne het helemaal gehad heeft met Alfa Romeo. Zijn geduld is op en hij wil nu eerst laten onderzoeken of het nog wel zin heeft verder te investeren in dit premiumlabel. Doormodderen is voor Marchionne geen optie. Alfa Romeo moet eindelijk een positief rendement gaan opleveren.  Zoals gezegd lijken er nu twee opties voor Alfa Romeo te zijn: de eerste is überhaupt niet meer investeren in nieuwe modellen. Het alternatief is het koppelen van Alfa Romeo aan Chrysler. Dat is voor merkfans even slikken maar het betekent dat er op basis van het Chrysler 300C onderstel een forse middenklasser met achterwielaandrijving kan worden ontworpen. Een soort reïncarnatie van de Alfetta dus. Om de kosten in de hand te houden zal dit model in Noord-Amerika bij Chrysler gebouwd moeten gaan worden.  Marchionne denkt begin volgend jaar de knoop door te kunnen hakken over de toekomst van Alfa Romeo. Dan zal de Fiat Groep zijn bedrijfsplan voor de periode 2010-2014 presenteren. Tegen die tijd wil de topman ook een antwoord hebben op de vraag of er op basis van Chrysler-techniek een behoorlijke Alfa Romeo te creëren valt. (autointernationaal.nl)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Onvoorstelbaar dat zoveel historie, elan, etc. verloren (op)gaat in een MC’Donalds hamburger car product/concept?

Geplaatst door: EF de Bruin op

Helaas is dit bericht volledig uit zijn verband getrokken. Niet goed geinterpreteerd, heel erg jammer. We zijn een beetje beland in een Telegraaf-achtig SBS6niveau Er zijn plannen genoeg, natuurlijk, er zal het nodige herzien worden. Logisch in deze markt. Maar het voortbestaan van het merk staat NIET ter discussie.

Geplaatst door: Bart op

Begrijp echt niet wat de toegevoegde waarde van deze opsomming is. Allemaal reeds bekend, niets nieuws onder de zon maar uiterst vervelend voor betrokkenen. Verkeerde stemming kweken naar mijn idee.

Geplaatst door: George V op

Nogmaals: : We moeten weer terug naar de eenvoud,dus terug naar de basis.Geld zeker voor merken als Alfa en Lancia.Fiat is meer een volume merk.Laat Alfa/Lancia dan wat duurder zijn ; laat de petjes en massamens in die massa producten als VW rijden.Wordt ’t weer net als vroeger;onderscheid moet er toch zijn !
gr.

Geplaatst door: JP op

Jammer voor Alfa om dit bericht te lezen. Ik had al jaren het vermoeden dat dit er aan de hand is. Ten eerste is Alfa al jaren niet meer actief in de racerij. Iets waar Alfa het jaren geleden al moest van hebben. Naar mijn mening is Seat in dat gat gesprongen en heeft daar door een groot marktaandeel bij Alfa weg gesnoept. Ten tweede duurt het veel te lang voor er een nieuw model op de mark komt. PS met z’n allen in een VW rijden dat nooit. Cuore Sportivo

Geplaatst door: Heronimus op
Het merk Alfa Romeo wankelt flink - Automobielmanagement.nl

Het merk Alfa Romeo wankelt flink

Bij Alfa Romeo is veel meer mis dan alleen een op de valreep uitgestelde presentatie van de 147-opvolger. Het valt niet uit te sluiten dat Fiat besluit helemaal niet meer te investeren in het structureel verlieslijdende merk. Dit betekent dat er geen nieuwe modellen meer zullen worden geïnteresseerd.

Het alternatief is het moderniseren van het gamma van Alfa Romeo met modellen die gebaseerd worden op Chrysler-techniek. Zo zou voor de langverwachte opvolger van de 166 de nieuwe Chrysler 300C als basis kunnen dienen. Alfa Romeo heeft in de eerste tien maanden van dit jaar in Europa weliswaar zijn marktaandeel licht weten op te voeren van 0,7 naar 0,8 procent maar eigenlijk had de stijging veel groter moeten zijn. Met de MiTo werd immers een totaal nieuw marktsegment betreden. Voor Alfa Romeo is het trekken aan een dood paard: de 147 is over zijn uiterste verkoopdatum heen en verkoopt net als de grotere modellen (159, Brera, Spider) slecht. Het resultaat is dat Alfa Romeo vorig jaar slechts 103 duizend auto’s wist te verkopen versus 203 duizend in 2000. In deze periode werd jaarlijks tussen de twee- en vierhonderd miljoen euro verlies geleden, waardoor het Fiat-concern bij elkaar opgeteld zo’n 2,5 miljard euro armer is geworden. Dat is een luxe die topman Sergio Marchionne zich niet kan en wil permitteren. De introductie van een opvolger voor de 147 is al een paar keer uitgesteld. Bovendien wordt er niet meer geïnvesteerd in een driedeurs variant.

Italiaanse bronnen melden dat Marchionne het helemaal gehad heeft met Alfa Romeo. Zijn geduld is op en hij wil nu eerst laten onderzoeken of het nog wel zin heeft verder te investeren in dit premiumlabel. Doormodderen is voor Marchionne geen optie. Alfa Romeo moet eindelijk een positief rendement gaan opleveren.  Zoals gezegd lijken er nu twee opties voor Alfa Romeo te zijn: de eerste is überhaupt niet meer investeren in nieuwe modellen. Het alternatief is het koppelen van Alfa Romeo aan Chrysler. Dat is voor merkfans even slikken maar het betekent dat er op basis van het Chrysler 300C onderstel een forse middenklasser met achterwielaandrijving kan worden ontworpen. Een soort reïncarnatie van de Alfetta dus. Om de kosten in de hand te houden zal dit model in Noord-Amerika bij Chrysler gebouwd moeten gaan worden.  Marchionne denkt begin volgend jaar de knoop door te kunnen hakken over de toekomst van Alfa Romeo. Dan zal de Fiat Groep zijn bedrijfsplan voor de periode 2010-2014 presenteren. Tegen die tijd wil de topman ook een antwoord hebben op de vraag of er op basis van Chrysler-techniek een behoorlijke Alfa Romeo te creëren valt. (autointernationaal.nl)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Onvoorstelbaar dat zoveel historie, elan, etc. verloren (op)gaat in een MC’Donalds hamburger car product/concept?

Geplaatst door: EF de Bruin op

Helaas is dit bericht volledig uit zijn verband getrokken. Niet goed geinterpreteerd, heel erg jammer. We zijn een beetje beland in een Telegraaf-achtig SBS6niveau Er zijn plannen genoeg, natuurlijk, er zal het nodige herzien worden. Logisch in deze markt. Maar het voortbestaan van het merk staat NIET ter discussie.

Geplaatst door: Bart op

Begrijp echt niet wat de toegevoegde waarde van deze opsomming is. Allemaal reeds bekend, niets nieuws onder de zon maar uiterst vervelend voor betrokkenen. Verkeerde stemming kweken naar mijn idee.

Geplaatst door: George V op

Nogmaals: : We moeten weer terug naar de eenvoud,dus terug naar de basis.Geld zeker voor merken als Alfa en Lancia.Fiat is meer een volume merk.Laat Alfa/Lancia dan wat duurder zijn ; laat de petjes en massamens in die massa producten als VW rijden.Wordt ’t weer net als vroeger;onderscheid moet er toch zijn !
gr.

Geplaatst door: JP op

Jammer voor Alfa om dit bericht te lezen. Ik had al jaren het vermoeden dat dit er aan de hand is. Ten eerste is Alfa al jaren niet meer actief in de racerij. Iets waar Alfa het jaren geleden al moest van hebben. Naar mijn mening is Seat in dat gat gesprongen en heeft daar door een groot marktaandeel bij Alfa weg gesnoept. Ten tweede duurt het veel te lang voor er een nieuw model op de mark komt. PS met z’n allen in een VW rijden dat nooit. Cuore Sportivo

Geplaatst door: Heronimus op