Het alternatief is het moderniseren van het gamma van Alfa Romeo met modellen die gebaseerd worden op Chrysler-techniek. Zo zou voor de langverwachte opvolger van de 166 de nieuwe Chrysler 300C als basis kunnen dienen. Alfa Romeo heeft in de eerste tien maanden van dit jaar in Europa weliswaar zijn marktaandeel licht weten op te voeren van 0,7 naar 0,8 procent maar eigenlijk had de stijging veel groter moeten zijn. Met de MiTo werd immers een totaal nieuw marktsegment betreden. Voor Alfa Romeo is het trekken aan een dood paard: de 147 is over zijn uiterste verkoopdatum heen en verkoopt net als de grotere modellen (159, Brera, Spider) slecht. Het resultaat is dat Alfa Romeo vorig jaar slechts 103 duizend auto’s wist te verkopen versus 203 duizend in 2000. In deze periode werd jaarlijks tussen de twee- en vierhonderd miljoen euro verlies geleden, waardoor het Fiat-concern bij elkaar opgeteld zo’n 2,5 miljard euro armer is geworden. Dat is een luxe die topman Sergio Marchionne zich niet kan en wil permitteren. De introductie van een opvolger voor de 147 is al een paar keer uitgesteld. Bovendien wordt er niet meer geïnvesteerd in een driedeurs variant.

Italiaanse bronnen melden dat Marchionne het helemaal gehad heeft met Alfa Romeo. Zijn geduld is op en hij wil nu eerst laten onderzoeken of het nog wel zin heeft verder te investeren in dit premiumlabel. Doormodderen is voor Marchionne geen optie. Alfa Romeo moet eindelijk een positief rendement gaan opleveren.  Zoals gezegd lijken er nu twee opties voor Alfa Romeo te zijn: de eerste is überhaupt niet meer investeren in nieuwe modellen. Het alternatief is het koppelen van Alfa Romeo aan Chrysler. Dat is voor merkfans even slikken maar het betekent dat er op basis van het Chrysler 300C onderstel een forse middenklasser met achterwielaandrijving kan worden ontworpen. Een soort reïncarnatie van de Alfetta dus. Om de kosten in de hand te houden zal dit model in Noord-Amerika bij Chrysler gebouwd moeten gaan worden.  Marchionne denkt begin volgend jaar de knoop door te kunnen hakken over de toekomst van Alfa Romeo. Dan zal de Fiat Groep zijn bedrijfsplan voor de periode 2010-2014 presenteren. Tegen die tijd wil de topman ook een antwoord hebben op de vraag of er op basis van Chrysler-techniek een behoorlijke Alfa Romeo te creëren valt. (autointernationaal.nl)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding