Suzuki kondigt daarnaast aan aandelen Volkswagen te zullen kopen voor tot de helft van het bedrag dat Volkswagen zal uitgeven aan de aandelen Suzuki. Door de samenwerking krijgt Volkswagen een sterke positie in opkomende markt India, waar Suzuki actief is met Maruti Suzuki India Ltd. Volkswagen is zelf al actief in opkomende markten als Brazilie en China. De samenwerking met Suzuki is onderdeel van de wereldwijde expansiestrategie van Volkswagen, dat onder andere tot doel heeft om tegen 2018 Toyota, de grootste automaker ter wereld, van de troon te stoten.

VW AG maakte gisteren bekend dat het de capaciteit van zijn nieuwe fabriek in India wil verdubbelen. Het aantal werknemers wordt met een factor twee opgevoerd naar 2500 eind volgend jaar. Volkswagen verkocht in de eerste negen maanden van dit jaar 16.000 auto’s in India. De fabriek in India kostte 580 miljoen euro en startte met het maken van Skoda-modellen in mei van dit jaar. Volgende week wordt hier de productie van de Volkswagen Polo aan toegevoegd.

Volkswagen is op dit moment al de grootste buitenlandse producten in China en is van plan om onder meer via aanwezigheid in India meer vaste voet in de regio te krijgen. Het bedrijf is relatief goed door de kredietcrisis gekomen. Ook definitief is dat Volkswagen een belang heeft gekocht van 49,9 procent in sportwagenmaker Porsche. VW betaalt hiervoor 3,9 miljard euro. Eind november keurden de aandeelhouders van VW een overname van Porsche goed. Porsche vatte eerder het plan op om VW in te lijven. Maar dat mislukte bij gebrek aan geld.

(bron: FD/ANP/Bloomberg/Dow Jones Nieuwsdienst)