De deal met BAIC gaat over productielijnen, powertrain-technologie en intellectueel eigendom van twee oudere modellen (9-3 en 9-5). De productielijnen van de 9-5 zal worden verplaatst naar China en Saab zal de Chinezen helpen met de integratie van zijn technologie in toekomstige modellen van BAIC, zo meldt het Amerikaanse Automotive News. Beijing Automotive Industry heeft 1,4 miljard Zweedse kroon (134 miljoen euro) betaald voor onderdelen van Saab. Het geld zou al sinds vrijdag 11 december op de rekening van de Zweedse autofabrikant, meldt een bron in het Zweedse industriedagblad Dagens Industri. Saab kan doormee nog een aantal maanden verder.

GM heeft dochter Saab tot het eind van dit jaar de tijd gegeven een nieuwe koper te vinden en heeft gedreigd met het faillissement als dat niet lukt.  Het Koenigsegg-consortium, waar ook BAIC deel vanuit maakte, dat Saab zou overnemen, heeft zich vorige maand teruggetrokken. Nu is Spyker Cars met de Russische bankier Vladimir Antonov in de race voor ‘de restanten’ van Saab. Het zou ceo Victor Muller daarbij vooral gaan om het merk, om de ontwerpen en de technologie van de toekomstige modellen. Op de autoshow van Los Angeles vertelde hij tegen The Auto Channel dat hij geen rekening houdt met steun van de Zweedse overheid. "Die heeft eerder gezegd geen extra belastinggeld in Saab te willen steken. Dat blijft waarschijnlijk zo", gaf Muller aan. Hij gaf niet aan wat hij precies wil met Saab. "De deadline is gesteld op 31 december en we moeten hard werken om dat te halen."  Muller vindt dat Saab qua cultuur goed bij Spyker zou passen. "Noord-Europese landen als Zweden, Denemarken en Nederland hebben veel gemeen. We moeten elkaar steunen." Bovendien hebben Spyker en Saab een historie in de vliegtuigen. De koers van Spyker steeg vanmorgen (14 december) op de beurs in Amsterdam met dertien procent.

 

De Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöffer liet afgelopen week weten dat hij weinig heil ziet in een overname van Saab door Spyker. Volgens deze Duitser hoogleraar is de productie van Saab niet winstgevend en zijn alleen de ontwerpafdeling en de merknaam iets waard.