De VW-dochter beoogt daarmee de Duitse concurrenten BMW en Mercedes in te halen, zegt financieel directeur Axel Strotbek van Audi in een interview met het Handelsblatt. Twee maanden geleden kondigde hij al investeringen aan van 1,9 miljard euro, verdeeld over 2009 en 2010. 

Audi wil in het midden van het komende decennium de toonaangevende fabrikant van duurdere auto’s in de wereld worden. Dat betekent dat er nog wel wat terrein veroverd moet worden, want Audi blijft dit jaar met iets minder dan een miljoen auto’s op flinke afstand van Mercedes (bijna 1,3 miljoen) en zeker van BMW (meer dan 1,4 miljoen auto’s).

De VW-dochter had de investeringen door de crisis eerder op een laag pitje gezet. In de weer aantrekkende verkopen ziet ze echter alle aanleiding om er weer volop tegenaan te gaan. Audi zelf hield begin dit jaar rekening met een verkoopdaling van tien procent, maar dat is uiteindelijk ‘slechts’ 5,4 procent geworden. Bovendien zijn de prestaties in het vierde kwartaal volgens Strotbek opnieuw beter uitgekomen. 

Audi lanceert de komende maanden een vernieuwde A8, een compleet nieuwe A7 en nieuwe versies van de A3 en A6. Vanaf de zomer is ook de A1 beschikbaar. Die zou vooral de succesvolle Mini van BMW moeten aanpakken.