Ondanks de crisis in de autowereld zullen nagenoeg alle belangrijke constructeurs op het Brusselse salon aanwezig zijn. Enkele merken zoals Maserati, Corvette, Hummer en Cadillac doen niet mee, maar de afwezigheid van deze Amerikaanse merken is het gevolg van het faillissement van importeur Kroymans.

Om kosten te besparen had Febiac, de salonorganisator, de automerken voorgesteld kleinere stands te bouwen, maar heel wat importeurs zijn daar niet op ingegaan. Als tegemoetkoming voor hun investering verzochten ze de salondirectie wel om de toegangsprijs laag te houden.

Gisteren werd bekend dat de Belgische autoproductie daalt met liefst een kwart. De vier Belgische auto-assemblagebedrijven hebben in 2009 naar schatting 517 duizend auto’s geproduceerd. Dat is een historisch dieptepunt.

De productie van auto’s is een kwart minder dan in 2008, toen bij Audi (Brussel), Opel (Antwerpen), Volvo (Gent) en Ford (Genk) samen 688.295 stuks van de band rolden. Enkele jaren geleden maakte België ruim één miljoen auto’s.

De daling is het gevolg van de ineenstorting van de autoverkoop in Europa, vooral tijdens de eerste jaarhelft. In het tweede halfjaar was beterschap merkbaar. Ford Genk, dat enkel grotere modellen bouwt, had af te rekenen met de grootste productiedaling: -36 procent. De Gentse fabriek van Volvo is de enige die de productie dit jaar op peil kon houden dankzij een succesvol nieuw model en milieuvriendelijke versies.

Met een productie van nog amper een dik half miljoen auto’s hoort België niet langer tot de belangrijke auto-assemblagelanden. Toch is het niet overal kommer en kwel. Hoewel de kans bestaat dat Opel Antwerpen dicht gaat, doet Volvo Gent het goed en kunnen Ford Genk en Audi Brussel in 2010 mogelijk profiteren van enkele nieuwe modellen.

Bronnen: De Standaard en De Tijd