I.M., dat ook al Subaru’s, Isuzu’s en Daihatsu’s importeert, heeft aangekondigd dat het vanaf 2010 Great Walls naar Europa gaat halen.
In de eerste instantie komen de auto’s van Great Wall alleen in de Estland, Letland en Litouwen op de markt. Vanaf 2011 kunnen ook autokopers in Scandinavië, Engeland en Ierland kennismaken met de producten van Great Wall.
Op dit moment heeft Great Wall een nog wat dubieuze reputatie: Nederland kent het Chinese merk vooral van de Peri, een schaamteloze Panda-kopie. In december 2006 claimde Fiat dat de Peri een kopie zou zijn van de populaire tweede generatie Fiat Panda. Op 16 juli 2008 bepaalde een rechter inTurijn dat de Peri om deze redenen niet op de Europese markt zou mogen worden gebracht. Een vergelijkbare zaak van Fiat in China werd echter verloren door de Italiaanse autofabrikant.
Maar Great Wall wil serieus worden genomen en belooft de Peri te ‘ont-Panda’en’ voordat hij naar Europa komt. Bovendien investeert de fabrikant tachtigmiljoen euro in een fabriek in Bulgarije, die in oktober 2010 opengaat.
Great Wall is niet het eerste Chinese merk dat voet aan de grond probeert te krijgen in Europa. Onder andere Landwind en Brilliance gingen het merk voor.
Beide introducties waren weinig succesvol: Landwind ging onderuit bij botsproeven en in november ging de Europese Brilliance-importeur failliet.
Great Wall Motor Company Limited heeft tienduizend werknemers en een jaarcapaciteit van 400.000 auto’s. De productie van Great Wall (Changcheng) startte in 1996 met de Deer.
bron: Autoweek en Wikipedia, en zie de website van Great Wall: www.gwm.com.cn/eng