Belangrijkste onderdeel is het schrappen van bijna negenduizend van de in totaal vijftigduizend banen bij de autofabrikant. De website Autointernationaal.nl berichtte eerder dat Klaus Franz, de gezaghebbende voorzitter van de ondernemingsraad van Opel, felle kritiek heeft op de plannen.

Franz noemt de ingrepen van General Motors in de Duitse krant Frankfurter Rundschaueconomisch onzinnig’. Bijna negenduizend werknemers ontslaan is voor hem onaanvaardbaar. Door gewoon personeelsverloop en pensioen zullen bij Opel en zustermerk Vauxhall tegen 2013 sowieso al 10.500 mensen vertrokken zijn. Het is dus onzin om honderden miljoenen euro’s uit te trekken voor ontslagregelingen, zo stelt Franz. Ook de goede eerste verkoopresultaten van de nieuwe Astra maken drastisch ingrijpen volgens hem minder noodzakelijk.

In plaats van geld te verspillen aan ontslagvergoedingen moet General Motors volop investeren in nieuwe producten, zo luidt de visie van de ondernemingsraadvoorzitter. Franz herhaalde ook zijn eis voor een meer onafhankelijk Opel en vindt dat het Duitse automerk meer kansen verdient op de wereldmarkt.

De ondernemingsraadvoorzitter stelt dat Opel door ineffectief reorganisatiebeleid al achthonderdmiljoen euro heeft verloren. General Motors denkt dat de herstructurering van Opel plus Vauxhall 3,2 miljard euro gaat kosten. Hiervan wil zij zelf zeshonderdmiljoen euro betalen; de rest van de operatie dient gefinancierd te worden door Europese landen met Opel fabrieken. Volgens Franz is dat ijdele hoop. Hij wil namens zijn achterban een loonoffer van 265 miljoen euro brengen, maar dan uitsluitend als Opel geen fabrieken sluit.