Dat meldt de Amerikaanse autobouwer in een persbericht. Het Ford-aandeel schoot dinsdag op Wall Street fors omhoog, met dik zeven procent, naar elf dollar.

In totaal kwam de verkoop van Ford en de Amerikaanse merken Lincoln en Mercury voor december uit op 179.017 exemplaren. De verkoop lag de voorbije maand hoger in elke productcategorie en voor elk merk. Op jaarbasis gingen met 1,62 miljoen auto’s 15 procent minder auto’s en trucks uit het Ford-gamma over de toonbank. Volgens de autogigant kon hij voor het eerst sinds 1995 zijn marktaandeel op jaarbasis vergroten. Ford schat dat zijn marktandeel voor 2009 op vijftien procent uitkomt, één procent meer dan in 2008. Ford wist zijn verkopen aan particulieren in de laaste vijftien maanden veertien keer te verbeteren.
De cijfers bewijzen volgens vice-president Ken Czubay dat "Fords plan werkt". "In 2010 gaan we nog een groter aantal nieuwe producten introduceren." Het aandeel Ford staat op de Amerikaanse beurs op het hoogste niveau sinds 2005.