Er liggen drie offertes op tafel, waaronder die van Spyker. Op het laatste moment verschenen nog twee andere bieders: Bernie Ecclestone (bekend van Formule 1) heeft zich met de Luxemburgse investeringsmaatschappij Genii Capital samengevoegd. En de onlangs afgetreden topman van MAN, Hakan Samuelsson, heeft meerdere Zweedse investeerders om zich heen verzameld.

Maar vice-voorzitter Bob Lutz van GM zei vanmorgen (maandag 11 januari) tegen de Zweedse televisieomroep SVT niet in de toekomst van Saab te geloven  en een toekomst onder Spyker lijkt daarmee echt verkeken.  Meerdere media meldden afgelopen weekend dat de productie van de nieuwe Saab 9-5 naar China zou zijn verhuisd, maar dat ontkende General Motors. De productietechniek van de oude 9-5 en de prefacelift uitvoering van de 9-3 zijn in december overigens wel verkocht aan het Chinese BAIC. Afgelopen vrijdag zei GM dat het doorgaat met het afbouwen van het personenwagenmerk Saab maar dat het bedrijf nog wel kijkt naar drie overnamebiedingen. Daaronder is dus een derde bod van Spyker. Lutz zei tegen SVT: "Als iemand een beetje wil verdienen met Saab, dan moet je beginnen met heel veel geld in te brengen. Ik geloof niet in een toekomst voor Saab. We hebben de startknop voor het afbouwproces in december ingedrukt en daarmee is het einde van het automerk nabij.”

Saab heeft als onderdeel van GM jarenlang met verlies gedraaid en het Amerikaanse concern veel geld gekost. Volgens Lutz is de voortdurende discussie over het wel of niet verkopen van Saab een ‘terreur’ aan het worden die afgelopen moet zijn. De Zweedse vakbonden zijn woedend over de werkwijze van GM. De woordvoerders van de twee grootste werknemersorganisaties bij Saab zeggen dat Spyker een heel goed bod heeft gedaan. Het probleem is dat de Nederlandse sportwagenbouwer Saab wil overnemen zonder GM cash geld te bieden. En daar hebben de Amerikanen geen enkele interesse voor. (dpa/autointernationaal.nl)