Volgens Peugeot Citroën werd 2009 gekenmerkt ‘door een nieuwe daling op de wereldwijde automarkten en door buitengewoon tegengestelde ontwikkelingen.’ Met dat laatste duidt het tweede autobedrijf van Europa op de grote geografische verschillen. In Europa liepen de verkopen op jaarbasis terug met 5,4 procent maar is de situatie dankzij de vele slooppremies in de loop van het jaar drastisch verbeterd. Na een daling met bijna twintig procent in het eerste kwartaal, kwam over de laatste drie maanden van 2009 voor Peugeot Citroën een plus van ruim dertien procent uit de bus. In China konden de Fransen 47 procent meer auto’s afzetten, in Rusland juist vijftig procent minder. Op de Zuid-Amerikaanse markt liepen de verkopen met 2,2 procent terug maar Brazilië scoorde binnen deze groep een plus van 12,5 procent.

Peugeot Citroën is net als andere autobedrijven optimistisch gestemd over het net begonnen jaar. ‘2010 zal wereldwijd verdere tekenen van opleving laten zien’. Grote uitzondering is echter Europa waar de autoverkopen flinke klappen kunnen krijgen nu de slooppremies in de meeste landen zijn of worden stopgezet.