Behalve in eigen land zagen de Duitsers ook in China en Brazilië de afzet van personenauto’s stijgen. De progressie resulteerde in een groei van het mondiale marktaandeel van ruim één procent: van 10,3 naar 11,4 procent. Hoewel ook 2010 moeilijk zal worden, wil het Volkswagen-concern in 2010 opnieuw meer marktaandeel krijgen. In dat jaar wil de onderneming meer dan zestig nieuwe modellen op de markt brengen.

Het merk Volkswagen ging vorig jaar 3,95 miljoen keer over de toonbank, wat bijna acht procent meer was dan in 2008. De luxe tak Audi boerde minder goed, want de afzet kromp 5,4 procent, oftewel een totaal van bijna 950 duizend voertuigen. Audi-CEO Rupert Stadler heeft voor 2010 de lat gelegd op een miljoen verkochte auto’s. Overigens deed Audi het in 2009 altijd nog minder slecht dan de premiumrivalen BMW en Daimler. Beide Duitse concurrenten noteerden in hun verkoop een min van ruim tien procent.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding