Maar de macht van de vakbond is door druk van de recessie niet zo groot en de Italiaanse regering is terughoudend met het dwarszitten van een van de grootste industriëlen van het land. De verwachting is daarom dat Marchionne weleens zijn zin zou kunnen krijgen, zo bericht Financial Times. Terwijl in Frankrijk de regering druk ging zetten op Renault op de productie van de Clio in Frankrijk te houden, zei Marchionne op de Detroit Motor Show dat het voor Fiat ‘krankzinnig’ zou zijn om de Termini Imerese-fabriek op Sicilië na 2011 open te houden. De werknemers daar hebben toen onmiddellijk alles uit hun handen laten vallen en de vakbondleiders besloten later tot een halve stakingsdag in alle Italiaanse Fiat-fabrieken op 3 februari.
Fiat zegt dat het duizend euro heeft verloren op elke zestigduizend Lancia Ypsilons die in Termini Imerese zijn gebouwd in het afgelopen jaar. Fiat noemt de fabriek ‘een kathedraal in de woestijn’ aan het einde van een onrendabele supply chain. De productie van de nieuwe Ypsilon wordt verplaatst naar de Tychi-fabriek in Polen. Volgens Marchionne ontbreekt het de Italiaanse fabrieken aan concurrentiekracht. Vorig jaar hebben 22 duizend Italiaanse medewerkers in vijf fabrieken maar 650 duizend auto’s gebouwd. De Tychi-fabriek in Polen bouwde er bijna net zo veel met maar zesduizend medewerkers. En de Betim-fabriek van Fiat in Brazilië haalde een productie van 730 duizend eenheden met maar 9,5 duizend mensen.
Duidelijk verhaal, er moet dus veel efficienter gewerkt worden! Alleen gaat dat niet samen met de mentaliteit in zuid Italië.