De activiteiten worden al in de loop van dit jaar beëindigd. De fabriek biedt momenteel nog werk aan 2300 mensen. Volgens topman Nick Reilly van General Motors Europe komt de aankondiging nu ‘om een levensvatbare toekomst voor het totaal van de activiteiten van Opel veilig te stellen. ‘’We begrijpen volledig wat voor effecten deze aankondiging heeft voor de werknemers en hun families en we leven ook met hen mee. Generaties lang zijn velen toegewijd geweest aan deze fabriek. Zij hebben buitengewoon goed werk geleverd bij het bouwen van kwalitatief uitstekende auto’s.

General Motors wijst er op dat in West-Europa dit jaar naar verwachting anderhalf miljoen minder auto’s verkocht zullen worden dan in 2009 en zo’n vier miljoen minder dan voor de crisis in 2007. De markt zal ook niet binnen afzienbare tijd herstellen. Dat resulteert in een grote overcapaciteit, in het bijzonder bij Opel. ‘’Om de levensvatbaarheid op lange termijn veilig te stellen moet Opel de capaciteit met bijna twintig procent terugbrengen.” Gezien de huidige capaciteitssituatie bij alle Europese fabrieken, de toekomstige modellen, de tijdsvereisten en de financiële gevolgen is sluiting van Antwerpen de meest logische oplossing, aldus GM Europe.