De Vlaamse regering gaf vorig jaar al aan bereid te zijn een half miljard euro op tafel te leggen om de fabriek in Antwerpen open te houden. Het gaat om driehonderd miljoen euro via Vlaamse garanties en tweehonderd miljoen euro via een sale-and-lease-back operatie. Nu Opel de intentie tot sluiting van de fabriek definitief heeft bekendgemaakt, moeten vakbonden en directie over alternatieven gaan praten. Minister Muyters stelde in het discussieprogramma Zevende Dag (een soort Buitenhof) dat de Vlaamse regering de vijfhonderd miljoen euro zal laten staan. "Ik weet niet waar de vakbonden mee komen maar als Antwerpen dan blijft bestaan en we daar vijfhonderd miljoen euro nodig hebben, dan zullen we die ter beschikking stellen."

 

Vlaanderen stelt vragen bij de 2,7 miljard euro staatssteun die sommige Europese lidstaten voorzien hebben voor Opel. Om daarover duidelijkheid te krijgen is het businessplan van General Motors cruciaal. Tot nu toe kreeg de Vlaamse regering dat plan niet te zien