Spyker betaalt 74 miljoen dollar aan GM voor Saab

Spyker neemt Saab voor een bedrag van 74 miljoen dollar over van General Motors. Beide partijen zijn het daar vandaag eens over geworden.

In een vanavond uitgegeven verklaring zegt Spyker dat de deal waarschijnlijk volgende maand officieel wordt gesloten. Onderdeel van het akkoord is dat Saab een onafhankelijke autofabrikant blijft en dat het in december door GM ingezette proces van afbouw – wegens gebrek aan een koper – wordt stopgezet.

Spyker verwerft tegen betaling van 74 miljoen dollar cash (52,5 miljoen euro) alle uitgegeven en uitstaande aandelen Saab Automobile A.B. De fabriek in Trollhättan komt in Nederlandse handen. Het bedrag wordt betaald in twee termijnen: 50 miljoen dollar op de dag waarop de transactie wordt afgerond (op of vóór 15 februari); het tweede deel – 24 miljoen dollar – wordt door Spyker overgemaakt op 15 juli. Voorwaarde voor de aandelenverkoop is een lening van 400 miljoen euro aan Saab, te verstrekken door de Europese Investerings Bank (EIB) en gegarandeerd door de Zweedse regering. Die ging vandaag akkoord met de voorwaarde. De garantie is onderhevig aan goedkeuring door de Europese Commissie. Dit groene licht wordt op korte termijn verwacht. Een ander element van de deal is dat GM preferente aandelen ter waarde van 326 miljoen dollar in Saab krijgt.

Spyker zal zo snel mogelijk een vergadering van de aandeelhouders uitroepen, om goedkeuring te krijgen voor de transactie. Het is de bedoeling bij die gelegenheid de naam Spyker Cars N.V. te wijzigen in Saab Spyker Automobiles N.V. De overeenkomst tussen GM en Spyker heeft betrekking op het complete Saab-concern, inclusief alle handelsmerken, productie- en andere faciliteiten. De omzet van Saab bedroeg in 2009 ongeveer 1 miljard euro (2008: 1,6 miljard euro. Saab verkocht vorig jaar  39.903 auto’s (2008: 94.751).

In een door Spyker uitgegeven commentaar op de deal zegt CEO Victor Muller: "We zien ernaar uit om onderdeel te worden van het nieuwe hoofdstuk in de rijke geschiedenis van Saab. Het merk is een icoon en we zijn vereerd het te mogen koesteren. We zijn blij de banen van duizenden Saab-medewerkers, toeleveranciers en dealers te hebben veiliggesteld. Blij zijn we ook voor de anderhalf miljoen Saab-rijders en -enthousiastelingen in de wereld. De ondersteuning door de mondiale Saab-gemeenschap de afgelopen maanden was hartverwarmend. Het markeerde niet alleen de kracht van het merk maar sterkte ons ook in de wil om de deal voor elkaar te krijgen." Muller belooft Saab de ondersteuning te geven die nodig is om te kunnen concurreren als speler op wereldwijd niveau. Daarbij hoort volgens hem een management dat gevoel heeft voor de "uniekheid, het verleden en de eigenheid van het merk Saab."

Jan Åke Jonsson, CEO van Saab Automobile AB zegt dat de overeenkomst met Spyker Cars "ons in staat zal stellen het maximale te halen uit ons merkpotentieel, met een reeks opwindende, nieuwe producen met een herkenbaar Saab-karakter." Volgens Nick Reilly, President van GM Europe, "heeft GM altijd gehoopt een positieve oplossing te vinden voor Saab, waardoor afbouw van het merk kon worden voorkomen. GM zal Saab and Spyker Cars blijven steunen op hun weg vooruit."

 

Reacties

Waarin een klein land/merk “groot” kan zijn.Passie voor een merk product (auto) in combinatie met de gedrevenheid van van een CEO zou best wel eens de basis voor een succes kunnen worden.

Geplaatst door: Akse Automotive Advies b.v. op

Het is spykers op laag water zoeken maar het water staat mij nu aan de lippen, en dan ben je gemakkelijk mee te slepen!

Geplaatst door: colenbrander op

@ Akse
Grapje zeker ….. niet wat betreft de gedrevenheid …. maar betreft Haalbaarheid …..Saab Spyker is een couveuse kindje met geleende tijd …..Calvinisme ten top

Geplaatst door: Arie op

Een merk met 25 miljoen verlies koopt een ander merk met 27 miljoen verlies voor 50 miljoen op afbetaling. Daarnaast vraagt men 400 miljoen van de Europese Investeringsbank (lees belastinggeld).
Ben ik nu zo slim of zijn anderen nu zo dom?! Wanneer wordt men wakker????In elk geval; “Prettige wedstrijd” !!

Geplaatst door: PyrraH op

Een geweldig resultaat van hollands koopmanschap!
Proficiat.

Geplaatst door: Bert A. de Vrieze op

Laten we onnederlands trots zijn op deze ondernemer die door zijn passionele gedrevenheid dit weet te bereiken

Geplaatst door: Tom Oosterbaan op

Als men maar besluit om eigenzinnige vooruitstrevende modellen te maken zoals Saab vroeger deed. En bovendien geen GM klonen meer op de makrt zet.
Dan vind ik het goed.
Ook als het onder noemer \”compensabeleverliezen\”wordt geplaatst door de een of andere vage investeerder.
Zal wel geen Europese investeerder worden die er in tuint……

Geplaatst door: kc macintosh op
Spyker betaalt 74 miljoen dollar aan GM voor Saab - Automobielmanagement.nl

Spyker betaalt 74 miljoen dollar aan GM voor Saab

Spyker neemt Saab voor een bedrag van 74 miljoen dollar over van General Motors. Beide partijen zijn het daar vandaag eens over geworden.

In een vanavond uitgegeven verklaring zegt Spyker dat de deal waarschijnlijk volgende maand officieel wordt gesloten. Onderdeel van het akkoord is dat Saab een onafhankelijke autofabrikant blijft en dat het in december door GM ingezette proces van afbouw – wegens gebrek aan een koper – wordt stopgezet.

Spyker verwerft tegen betaling van 74 miljoen dollar cash (52,5 miljoen euro) alle uitgegeven en uitstaande aandelen Saab Automobile A.B. De fabriek in Trollhättan komt in Nederlandse handen. Het bedrag wordt betaald in twee termijnen: 50 miljoen dollar op de dag waarop de transactie wordt afgerond (op of vóór 15 februari); het tweede deel – 24 miljoen dollar – wordt door Spyker overgemaakt op 15 juli. Voorwaarde voor de aandelenverkoop is een lening van 400 miljoen euro aan Saab, te verstrekken door de Europese Investerings Bank (EIB) en gegarandeerd door de Zweedse regering. Die ging vandaag akkoord met de voorwaarde. De garantie is onderhevig aan goedkeuring door de Europese Commissie. Dit groene licht wordt op korte termijn verwacht. Een ander element van de deal is dat GM preferente aandelen ter waarde van 326 miljoen dollar in Saab krijgt.

Spyker zal zo snel mogelijk een vergadering van de aandeelhouders uitroepen, om goedkeuring te krijgen voor de transactie. Het is de bedoeling bij die gelegenheid de naam Spyker Cars N.V. te wijzigen in Saab Spyker Automobiles N.V. De overeenkomst tussen GM en Spyker heeft betrekking op het complete Saab-concern, inclusief alle handelsmerken, productie- en andere faciliteiten. De omzet van Saab bedroeg in 2009 ongeveer 1 miljard euro (2008: 1,6 miljard euro. Saab verkocht vorig jaar  39.903 auto’s (2008: 94.751).

In een door Spyker uitgegeven commentaar op de deal zegt CEO Victor Muller: "We zien ernaar uit om onderdeel te worden van het nieuwe hoofdstuk in de rijke geschiedenis van Saab. Het merk is een icoon en we zijn vereerd het te mogen koesteren. We zijn blij de banen van duizenden Saab-medewerkers, toeleveranciers en dealers te hebben veiliggesteld. Blij zijn we ook voor de anderhalf miljoen Saab-rijders en -enthousiastelingen in de wereld. De ondersteuning door de mondiale Saab-gemeenschap de afgelopen maanden was hartverwarmend. Het markeerde niet alleen de kracht van het merk maar sterkte ons ook in de wil om de deal voor elkaar te krijgen." Muller belooft Saab de ondersteuning te geven die nodig is om te kunnen concurreren als speler op wereldwijd niveau. Daarbij hoort volgens hem een management dat gevoel heeft voor de "uniekheid, het verleden en de eigenheid van het merk Saab."

Jan Åke Jonsson, CEO van Saab Automobile AB zegt dat de overeenkomst met Spyker Cars "ons in staat zal stellen het maximale te halen uit ons merkpotentieel, met een reeks opwindende, nieuwe producen met een herkenbaar Saab-karakter." Volgens Nick Reilly, President van GM Europe, "heeft GM altijd gehoopt een positieve oplossing te vinden voor Saab, waardoor afbouw van het merk kon worden voorkomen. GM zal Saab and Spyker Cars blijven steunen op hun weg vooruit."

 

Reacties

Waarin een klein land/merk “groot” kan zijn.Passie voor een merk product (auto) in combinatie met de gedrevenheid van van een CEO zou best wel eens de basis voor een succes kunnen worden.

Geplaatst door: Akse Automotive Advies b.v. op

Het is spykers op laag water zoeken maar het water staat mij nu aan de lippen, en dan ben je gemakkelijk mee te slepen!

Geplaatst door: colenbrander op

@ Akse
Grapje zeker ….. niet wat betreft de gedrevenheid …. maar betreft Haalbaarheid …..Saab Spyker is een couveuse kindje met geleende tijd …..Calvinisme ten top

Geplaatst door: Arie op

Een merk met 25 miljoen verlies koopt een ander merk met 27 miljoen verlies voor 50 miljoen op afbetaling. Daarnaast vraagt men 400 miljoen van de Europese Investeringsbank (lees belastinggeld).
Ben ik nu zo slim of zijn anderen nu zo dom?! Wanneer wordt men wakker????In elk geval; “Prettige wedstrijd” !!

Geplaatst door: PyrraH op

Een geweldig resultaat van hollands koopmanschap!
Proficiat.

Geplaatst door: Bert A. de Vrieze op

Laten we onnederlands trots zijn op deze ondernemer die door zijn passionele gedrevenheid dit weet te bereiken

Geplaatst door: Tom Oosterbaan op

Als men maar besluit om eigenzinnige vooruitstrevende modellen te maken zoals Saab vroeger deed. En bovendien geen GM klonen meer op de makrt zet.
Dan vind ik het goed.
Ook als het onder noemer \”compensabeleverliezen\”wordt geplaatst door de een of andere vage investeerder.
Zal wel geen Europese investeerder worden die er in tuint……

Geplaatst door: kc macintosh op