Marchionne zei in dit verband dat het extreem moeilijk is om een winstgevende nichefabrikant te zijn. "Marginale spelers zullen marginaal blijven. Je kunt niet bouwen op hoop en dromen", aldus Marchionne tegen Automotive News Europe. Vorig jaar nog zag Marchionne wel synergie tussen Saab en Lancia en wilde Saab toen samen met Opel kopen van GM. Maar Fiat haakte af toen GM er ook echt cash voor wilden hebben. Fiat heeft overigens ook in 1989 al op Saab geboden maar werd toen afgetroefd door GM.

De twijfels over de levensvatbaarheid van Saab Spyker Automobiles centreren zich rond het probleem dat beide bedrijven verliesgevend zijn. Bovendien is Spyker van zeer geringe omvang met zo’n honderd man personeel; Saab heeft er 3,4 duizend. Het nieuwe bedrijf heeft een enorme uitdaging want het heeft te maken met constante verliezen, verouderd design, hoge arbeidskosten en afnemende verkopen. "Het lijkt een gok. Ze hebben de nieuwe 9-5, de 9-4X komt binnenkort en de nieuwe 9-3 staat gepland voor 2012. Die zouden best succesvol kunnen zijn maar kun je de klanten ermee terughalen en winstgevend laten worden?  Dat is de miljarddollarvraag", aldus analist Ian Fletcher van IHS Global in het artikel.

Spyker, met een marktwaarde van nog geen 85 miljoen dollar, neemt een enorm financieel risico. Spyker zegt dat het GM 74 miljoen dollar zal betalen in contanten, 50 miljoen op 15 februari en de rest op 15 juli, bovenop de 326 miljoen dollar aan preferente aandelen in Saab. De aandelen vertegenwoordigen minder dan één procent van het stemrecht in Saab Spyker, zegt het bedrijf. Muller gaf toe dat het voor Spyker een grote uitdaging wordt om Saab te reorganiseren en op het goede spoor te zetten. "Maar we gaan nu eerst feest vieren."