Victor Muller noemt in Financial Times twee Duitse merken als voorbeeld. "Wat is er met Porsche gebeurd? Hoe kan een kleine autofabrikant die in de jaren tachtig op de rand van de afgrond stond nu honderdduizend auto’s per jaar bouwen en veel winst maken? Waar was Audi vijftien jaar geleden? Die verkoopt nu een miljoen auto’s."

 

Muller wil niet op zoek naar nieuwe klanten. "We hoeven alleen maar die klanten die Saab verloren is weer voor ons winnen", aldus Muller. GM zou ervoor gezorgd hebben dat door gebrekkige kwaliteit vele klanten bij Saab zijn weggelopen. Bovendien heeft het merk aan imago ingeboet door de grootschalige met Opel geïntegreerde ontwikkeling en productie.

 

Auto-experts rekenen erop dat Saab moet  inkrpimpen om gezond te worden. Een bescherming tegen banenverlies is er niet. "Maar de kans op nieuwe banen is veel groter dan de kans op ontslagen", stelt de neiwue eigenaar. In Trollhättan moeten binnen afzienbare tijd weer honderdduizend auto’s per jaar van de band rollen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding