Dat zou een alternatief moeten zijn voor de sluiting . Rudi Kennes, de voorman van de Vlaamse vakbond ABVV, laat weten dat Reilly op die manier het conflict niet op de spits wil drijven. "Een overname lost zijn probleem op maar dat is niet het standpunt van de vakbonden. Wij willen een oplossing binnen General Motors", aldus Kennes.  De vakbondsman weet niet of Reilly al een specifieke overnamekandidaat in het vizier heeft. Klaus Franz , de voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Opel, heeft laten weten het voorstel van Reilly aanstaande vrijdag te zullen bespreken.

 

Duitsland wil dat General Motors eerst zelf een grotere bijdrage levert voor de sanering  van Opel voordat een verzoek om staatssteun wordt bekeken. Die boodschap gaf minister van economische zaken Rainer Brüderle aan GM tijdens een bezoek aan de Amerikaanse minister van financiën, Timothy Geithner. Die liet daarop weten dat de herstructurering van de Europese activiteiten van GM een zaak van het management is. Dat de Amerikaanse regering grootaandeelhouder is van het bedrijf sinds het GM met miljarden belastinggeld redde, doet volgens hem weinig ter zake.

 

Tussen de regels door valt uit de stellingname van Brüderle overigens af te leiden dat Duitsland er niet aan denkt de steun te blokkeren, iets wat de Vlaamse regering wel graag zou zien omdat de Belgen van mening zijn dat Duitse financiële steun voor de herstructurering van Opel voorkomt dat daar (in Duitsland) fabrieken gesloten worden. Dat zou tegen de regels van de Europese Commissie voor vrije mededinging zijn. Onze zuiderburen zijn ook verbolgen over de ‘ontoelaatbare voorwaarden’ die Reilly zou koppelen aan de inzage van het businessplan voor Opel. Reilly zou schriftelijke garanties eisen dat de inhoud van het plan door de Vlaamse regering zelfs niet wordt gebruikt voor het bepalen van zijn standpunt bij de Europese Unie. (autointernationaal.nl)