Het marktsegment van de luxueuze sportwagens liet in 2009 een achteruitgang noteren van 35 procent, Ferrari kende een terugval van vijf procent vergeleken met 2008. In totaal werden er 6.250 auto’s afgeleverd. Door de aanzienlijke daling van de markt groeide het marktaandeel van Ferrari wereldwijd nog eens met circa tien procent, waardoor de toppositie in het segment werd verstevigd. Deze resultaten zijn met name te danken aan het succes van de Ferrari California. Zestig procent van de kopers zijn nieuwe ‘Ferrari-rijders.

Het meest recente model, de 458 Italia, waarvan de levering pas net op gang is gekomen, heeft geen bijdrage geleverd aan de cijfers over 2009.

De geconsolideerde inkomsten aan het eind van 2009 bedroegen 1.778 miljoen euro (-7%) met een operationele winst van 245 miljoen euro, vergeleken met 341 miljoen het jaar ervoor. Ferrari noteerde over 2009 een Return on Sales van 13,8 procent. Het verschil is terug te voeren naar de iets lagere verkoop en naar de onvoordelige koersverschillen. De zwakte van de dollar heeft behoorlijk parten gespeeld, dertig procent van de verkopen werd in deze munteenheid afgerekend.

Luca di Montezemolo, voorzitter van de Raad van Bestuur over de cijfers: "Om deze resultaten te boeken in zulke moeilijke economische omstandigheden is de best mogelijke bevestiging van de kwaliteit en de toewijding van alle mensen bij Ferrari en van onze strategie die gericht is op innovatie en exclusiviteit. Deze richtlijnen zullen ons in staat stellen om ook in 2010 succesvol te zijn: het zal een erg moeilijk jaar worden en de eerste tekenen van herstel zullen niet eerder te zien zijn dan komend najaar."

Om de technische innovatie en de constante vernieuwing van het productportfolio voort te kunnen zetten, zijn voortdurend investeringen gepleegd in R&D en deze bedroegen 18,5 procent van de totale inkomsten. Deze financiële inspanning is volledig door Ferrari zelf gefinancierd, dat het jaar ook nog eens met een positieve cash flow heeft afgesloten.

Noord Amerika is voor Ferrari de grootste markt met 1.467 afgeleverde auto’s, ongeveer tweehonderd minder dan het jaar daarvoor. In heel Europa werden 2.752 auto’s afgeleverd, met een kleine teruggang van zes procent. Italië en Duitsland blijven de belangrijkste markten in Europa, met respectievelijk 655 en 644 verkochte auto’s.

Met name het Midden Oosten blijft, volgens de fabrikant succesvol met een verkoopstijging van 29 procent dankzij de verkoop van 471 auto’s. In de regio Asia Pacific werden in totaal 1.117 auto’s (+3%) afgeleverd. China kocht 206 auto’s, terwijl Japan bij de top vijf wereldwijd behoort met een verkoop van acht procent van het totaal aantal verkopen.

Retailverkopen

Ferrari’s investeringen in merkactiviteiten (licenties, retail en internet) zijn voortgezet. De retailverkopen groeiden met 22,5 procent dankzij de opening van strategisch gekozen Ferrari Stores, zoals in Regent Street in het hartje van Londen. De ontwikkeling van het Ferrari Store-programma gaat door en het is de bedoeling dat er eind 2011 zestig stores wereldwijd zijn gevestigd. Op gebied van licenties zijn de inkomsten met 10,7 procent gegroeid.

Een andere demonstratie van de kracht van het merk Ferrari heeft betrekking op de Formule 1. Ondanks één van de meest teleurstellend verlopen seizoenen ooit in de F1 heeft de Scuderia Ferrari Marlboro talloze sponsorcontracten vernieuwd. Daarnaast werd een nieuwe sponsorovereenkomst voor vijf jaar ondertekend met Banco Santander.

De Ferrari internetactiviteiten in 2009 werden beheerst door het redesign en relaunch van de website http://www.ferrari.com/, die in negen maanden tijd ruim tweehonderd miljoen bezoekers kreeg. Alle lanceringen van nieuwe modellen en de belangrijkste evenementen werden op deze site uitgezonden, waaronder de onthulling van de nieuwe Formule 1 racewagen, de F10, die werd bekeken door drie miljoen mensen. In januari ging de Japanse versie van de site de lucht in, de Chinese versie zal in de loop van dit jaar volgen.