Toyoda zal niet verschijnen voor de comissie van het congres. Hij stuurt Yoshimi Inaba, de chef van Toyota in de VS, omdat die het best op de hoogte zou zijn met de omstandigheden in Amerika. "Hij en zijn mensen hebben mijn volledige vertrouwen en ik weet zeker dat zij in stata zijn de commissie te antwoorden. Ik ga mij richten op interne hervormingen en zal Inaba steunen vanuit het hoofdkantoor." Toyoda zou nog wel van plan zijn naar de VS te reizen, maar dan om contact te hebben met medewerkers, dealers en toeleveranciers. De hoorzitting van de House Oversight Committee vindt plaats op 24 maart. Het gaat met name om een onderzoek van de national Highway Safety Administration over de vraag of Toyota wel of niet te traag heeft gereageerd met recalls of misschien te weinig auto’s binnen de recall-acties heeft laten vallen. Of topman Toyoda ermee wegkomt dat hij niet zelf verschijnt, is nog maar de vraag. De Republikeinen vinden dat hij desnoods gedagvaard moet worden. 

"Met de snelle expansie van de productie waren we misschien niet in staat om passende vaardigheden van ingenieurs te ontwikkelen en om de juiste mensen aan te trekken. Onze basisregel van Toyota Production System was altijd dat we niet meer auto’s bouwen dan waar vraag naar is. En we hebben zelf met die regel gebroken", aldus Akio Toyoda. Hij is de kleinzoon van de oprichter van de autofabrikant en heeft aangekondigd dat hij niet gaat verschijnen voor een commissie van het Amerikaanse congres die onderzoek doet naar de kwaliteitsproblemen. Inmiddels zijn wereldwijd 8,5 miljoen auto’s teruggeroepen naar de garage. In Europa gaat Toyota 1,85 miljoen auto’s terugroepen van acht modellen om een probleem op te lossen met het gaspedaal. Van 53 duizend stuks van de Prius moet iets worden gedaan aan de software van het remsysteem.

Tijdens een nieuwconferentie in Tokio gisteren heeft Akio Toyoda verschillende maatregelen aangekondigd. Zo komt er in elke regio een kwaliteitschef, er komen meer locale technische centra om snelle troubleshooting in gang te zetten en er komen brake-override systemen op de auto’s. Die systemen smoren het motorvermogen als er tegenstrijdige informatie komt uit de stand van het gas- en het rempedaal. Verder wordt in de toekomst meer gebruikgemaakt van de datarecorders in de auto om achteraf ongevallen te kunnen analyseren.