Dat is gisteren (22 februari) gezegd in de commissie Economie van het Duitse parlement. In de eerder deze maand gepresenteerde plannen van General Motors gaan de Amerikanen zelf uit van een bijdrage van zeshonderd miljoen euro – de rest van de reorganisatie van 3,3 miljard euro dient gefinancierd te worden door Europese regeringen. Maar Berlijn wil pas met GM praten als de autofabrikant de helft van de saneringkosten voor zijn rekening neemt. Dit betekent concreet een bijdrage van 1,65 miljard euro. Daarnaast verlangt de Duitse regering garanties dat General Motors met het geld niet andere bedrijfsactiviteiten buiten Europa gaat sponsoren. Ook zijn er vraagtekens over de afbouw van arbeidsplaatsen en is de hoogte van de financiële steun uit andere landen nog onduidelijk. GM heeft bij de Europese landen met fabrieken van Opel/Vauxhall in totaal 2,7 miljard euro staatssteun gevraagd. Daarvan moet anderhalf miljard euro uit Duitsland komen. Op zich hoeft dit bedrag niet voor de volle honderd procent uit Berlijn te komen, deelstaten die een bijdrage willen leveren zijn meer dan welkom.
Neem een proefabonnement op Automobiel Management voor meer achtergronden voor slechts 10 euro!
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af
Bent u al abonnee?