Saab Automobile en Spyker Cars gaan voortaan als zusterbedrijven door het leven onder de paraplu van het (nu nog) aan de beurs in Amsterdam genoteerde Spyker Cars NV. "Deze overeenkomst stelt de toekomst van Saab veilig”, aldus Spyker in een verklaring. ”We zijn opgetogen, de toekomst van Saab is nu veiliggesteld”, aldus topman Victor Muller. "Vanaf vandaag concentreren we al onze energie in het revitaliseren van Saab." Muller wil weer echte Saabs gaan maken, zogenaamde Saab-Saabs.

Spyker koopt Saab Automobile uiteindelijk voor 74 miljoen dollar en werkt met leningen van onder meer de Europese Investeringsbank en garanties van de Zweedse overheid. GM behoudt een aandeel in het bedrijf. Oorspronkelijk zou de verkoop op 15 februari worden afgerond. 

De toekomst van Saab was lange tijd ongewis. General Motors wilde van het merk af omdat  GM zelf in enorme financiële problemen geraakte en met gigantisch hoge bedragen door de Amerikaanse overheid gered moest worden. GM heeft Saab nooit winstgevend kunnen krijgen. Muller wil het modelgamma uitbreiden met een ‘lifestyle’ compacte auto. ‘Dat wordt het coolste ding sinds de Mini’, zegt Muller in het tijdschrift Autocar. Het retromodel zou de druppelvorm van de Saab 92 moeten krijgen.  De belangrijke onderdelen ervoor zouden van een grote autofabrikant moeten komen. Muller heeft niet gezegd welke dat is maar Opel is een waarschijnlijke kandidaat. Maar Chevrolet zou ook kunnen gezien de banden die Saab-Spyker nog heeft met GM. De nieuwe auto zal niet voor 2013 op de markt komen.

Muller wil Saab zo snel mogelijk winstgevend maken. Daarvoor moet Saab honderdduizend auto’s per jaar verkopen, zegt Muller. Hij zet vooral in op de (vroegere) klanten van Saab. ‘Ik denk dat ze massaal terugkomen. Ten slotte zijn er anderhalf miljoen Saabs op de weg’, aldus Muller in Autocar. Afgelopen jaar werden nog maar veertigduizend Saabs wereldwijd verkocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding