Het interne document dat aan de overheid is overhandigd,  toont hoe het Toyota-personeel in Washington intern hoog van de toren blies hoe men de besparing had weten te realiseren. Men wist de onderzoeksfunctionarissen zover te krijgen dat ze een onderzoek uit 2007 hebben beëindigd. Dat onderzoek ging over klachten over onbedoelde acceleratie met een recall over vloermatten. Het document zal zeker invloed hebben op het onderzoek van de commissie van het Amerikaanse congres naar de vraag of Toyota klachten gemist of genegeerd heeft en of de Amerikaanse overheidsfunctionarissen wel streng genoeg zijn geweest.   

Topman Akio Toyoda zal zelf voor de commissie verschijnen in een poging te redden wat er te redden valt van de reputatie van Toyota als kwaliteitsmerk. Toyota heeft 8,5 miljoen auto’s teruggeroepen in verband met problemen met gaspedalen, vloermatten en remsystemen bij de hybrides. Toyota heeft aangekondigd dat het intern een ‘top-to-bottom’ onderzoek doet naar de kwesties. Het bedrijf zegt dat de veiligheid van de klanten zijn eerste priorioteit is en om nu op basis van een intern memo anders te besluiten, zou verkeerd zijn. Maar het ministerie van transport van de VS zegt dat het document bewijst dat Toyota traag heeft gereageerd op veiligheidsproblemen. Woordvoerder Olivia Alair van het ministerie zegt in een verklaring per e-mail dat het document ‘helaas erg sprekend’ is.

Toyota heeft een publiciteitscampagne opgezet in de VS om de klanten ervan te overtuigen dat men de zaken aanpakt. De afzet van auto’s in Amerika daalde in de maand januari met zestien procent en Toyota heeft berekend dat de kosten van de recalls ongeveer twee miljard dollar zullen zijn. Dat komt te laste van het operationele resultaat over het boekjaar 2009 dat eindigt op 31 maart.  (bron: Automotive News)