De Chinese autoriteiten geven het bedrijf niet binnen de afgesproken termijn (eind februari) groen licht voor de overname. Onduidelijk is in hoeverre de oplopende politieke spanningen tussen China en de VS een rol spelen.

De oplopende brandstofprijzen en de economische crisis maakten van Hummer een weinig geliefde overnamekandidaat. Na lang en vergeefs leuren leek General Motors in oktober vorig jaar toch een koper te hebben gevonden. De voorlopige overeenkomst met Sichuan Tengzhong (dat trucks voor wegonderhoud produceert) zou tussen de 110 en 150 miljoen euro bedragen. Het benodigde stempel van de overheid bleef echter uit. Deze week poogden investeerders Hummer over te nemen door een buitenlandse maatschappij op te richten en op die manier de trainerende autoriteiten te omzeilen.

GM zegt dat het eigenaren van een Hummer niet in de steek laat: voor garantie, onderhoud en onderdelen zullen ze onverkort beroep kunnen doen op de fabrikant. Eerder kregen de Amerikanen de verkoop van Saturn – onderdeel van de herstructurering van het concern – evenmin rond. Daarentegen ging vorige maand de overname van Saab door Spyker wél door. Het noodlijdende GM wil zich richten op minder merken. Concreet: Buick, GMC, Cadillac en Chevrolet. Een andere verkoopkandidaat – Opel/Vauxhall – hield men bij nader inzien toch binnenboord.