Audi komt ondanks winstdaling sterker uit de crisis

Met een operationele winst van 1.6 miljard euro (op een omzet van 29.8 miljard) bleef Audi vorig jaar fors onder de winst van 2008 (2,7 miljard). Ook het productieaantal haalde niet de miljoen, zoals in 2008 nog werd voorzien.

Toch is het merk uit Ingolstadt sterker uit de crisis gekomen, zei Audi-topman Rupert Stadler tijdens de presentatie van de jaarcijfers vandaag.

De bijna 950 duizend auto’s die Audi vorig jaar wist te slijten, zijn er 5,4 procent minder dan in het topjaar 2008. De operationele winst daalde zelfs met 42 procent en het resultaat voor belasting (1.9 miljard) met 39 procent. Maar Stadler en zijn mannen wisten de cashflow en de liquiditeit op peil te houden. Daarbij is het nodige aan marktaandeel gewonnen, omdat Audi op de meeste markten beter presteerde dan de concurrent. "Op 38 markten verkochten we recordaantallen auto’s, vooral in Azië en China. In Duitsland verkochten we 11.3 procent minder auto’s maar wisten ons marktaandeel in het premiumsegment verder uit te bouwen", aldus Stadler.

Het Audi-personeel profiteert ook dit jaar van de goede jaarcijfers. De medewerkers krijgen een eenmalige bonus van 1.200 euro en daarbovenop nog een winstdeling van 2.300 euro. Stadler benadrukt te blijven geloven in ‘Standort’ Duitsland. "Ook als het even niet volgens plan verloopt. De komende jaren investeren we drie miljard euro in de twee fabrieken in Duitsland." Het zijn investeringen die Audi uit eigen zak betaalt. De werkgelegenheid bij Audi is het afgelopen jaar stabiel gebleven.

De cijfers geven de Audi-Vorstand genoeg zelfvertrouwen om voor dit jaar (wederom) het voornemen uit te spreken om ‘de miljoen’ te passeren. De verkoopcijfers van januari (+ 38 procent t.o.v. 2008) en februari (+ 20 procent) stemmen in dat opzicht hoopvol.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers werd vandaag veel aandacht besteed aan het elektrische programma van Audi, e-performance. Binnen het bedrijf werken 350 mensen fulltime aan dit programma. Op de salon van Genève was bijvoorbeeld al de Audi A1 e-tron met range extender te zien. Maar ook aan hybridenaandrijving wordt gewerkt, net als aan de verdere ontwikkelingen van de conventionele motoren. Men durft in Ingolstadt vooralsnog niet te wedden op één systeem.

Van de ‘gewone’ A1, die in Brussel wordt gefabriceerd en vanaf augustus uitgeleverd, wil Audi er dit jaar nog vijftigduizend produceren. Nieuw in 2010 wordt de A7, de hybride Q5 zal eind dit jaar worden onthuld. In totaal brengt Audi dit jaar twaalf nieuwe modellen op de markt.

Meer over de resultaten en plannen van Audi in AM nr. 5.

Audi komt ondanks winstdaling sterker uit de crisis - Automobielmanagement.nl

Audi komt ondanks winstdaling sterker uit de crisis

Met een operationele winst van 1.6 miljard euro (op een omzet van 29.8 miljard) bleef Audi vorig jaar fors onder de winst van 2008 (2,7 miljard). Ook het productieaantal haalde niet de miljoen, zoals in 2008 nog werd voorzien.

Toch is het merk uit Ingolstadt sterker uit de crisis gekomen, zei Audi-topman Rupert Stadler tijdens de presentatie van de jaarcijfers vandaag.

De bijna 950 duizend auto’s die Audi vorig jaar wist te slijten, zijn er 5,4 procent minder dan in het topjaar 2008. De operationele winst daalde zelfs met 42 procent en het resultaat voor belasting (1.9 miljard) met 39 procent. Maar Stadler en zijn mannen wisten de cashflow en de liquiditeit op peil te houden. Daarbij is het nodige aan marktaandeel gewonnen, omdat Audi op de meeste markten beter presteerde dan de concurrent. "Op 38 markten verkochten we recordaantallen auto’s, vooral in Azië en China. In Duitsland verkochten we 11.3 procent minder auto’s maar wisten ons marktaandeel in het premiumsegment verder uit te bouwen", aldus Stadler.

Het Audi-personeel profiteert ook dit jaar van de goede jaarcijfers. De medewerkers krijgen een eenmalige bonus van 1.200 euro en daarbovenop nog een winstdeling van 2.300 euro. Stadler benadrukt te blijven geloven in ‘Standort’ Duitsland. "Ook als het even niet volgens plan verloopt. De komende jaren investeren we drie miljard euro in de twee fabrieken in Duitsland." Het zijn investeringen die Audi uit eigen zak betaalt. De werkgelegenheid bij Audi is het afgelopen jaar stabiel gebleven.

De cijfers geven de Audi-Vorstand genoeg zelfvertrouwen om voor dit jaar (wederom) het voornemen uit te spreken om ‘de miljoen’ te passeren. De verkoopcijfers van januari (+ 38 procent t.o.v. 2008) en februari (+ 20 procent) stemmen in dat opzicht hoopvol.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers werd vandaag veel aandacht besteed aan het elektrische programma van Audi, e-performance. Binnen het bedrijf werken 350 mensen fulltime aan dit programma. Op de salon van Genève was bijvoorbeeld al de Audi A1 e-tron met range extender te zien. Maar ook aan hybridenaandrijving wordt gewerkt, net als aan de verdere ontwikkelingen van de conventionele motoren. Men durft in Ingolstadt vooralsnog niet te wedden op één systeem.

Van de ‘gewone’ A1, die in Brussel wordt gefabriceerd en vanaf augustus uitgeleverd, wil Audi er dit jaar nog vijftigduizend produceren. Nieuw in 2010 wordt de A7, de hybride Q5 zal eind dit jaar worden onthuld. In totaal brengt Audi dit jaar twaalf nieuwe modellen op de markt.

Meer over de resultaten en plannen van Audi in AM nr. 5.