GM droeg de verantwoordelijkheid voor Rusland over aan GM International Operations (GM IO) in Shanghai. Daardoor wordt gevreesd dat Opel de toegang zal worden ontnomen tot een belangrijke groeimarkt, die in 2008 bijna groter was dan de Duitse markt.

Werknemersvertegenwoordigers zien dit als een bedreiging voor de Opel-positie. "GM heeft geen rekening gehouden met de negatieve effecten die de beslissing kan hebben op de onderhandelingen van Opel/Vauxhall me de Europese overheden, aangezien Rusland een beslissnede rol speelt als markt van de toekomst," luidde de waarschuwing van de bonden in een pamflet dat vrijdag in handen is gekomen van persbureau Reuters.

Leden van de ondernemingsraad van Opel schreven dat zij een overtuigend plan eisen voor de Russische business van Opel/Vauxhall, waarinbeide merken een rol van betekenis eisen.

De Duitse vakbond IG Metall vreest dat Duitse banen op de tocht komen te staan en eist dat GM zich vastlegt op de uitbreiding van de verkopen van Opel op de Russische markt.

GM IO wordt door de Duitse vakbonden beschouwd  als een volmacht voor de goedkopere in Korea gebouwde Chevrolets, waarmee dank zij de hogere marges meer wordt verdiend dan met Opels. Onlangs werd al besloten om de kleine suv in Korea te gaan bouwen in plaats van in Antwerpen. De Opel Antara wordt al in Korea gebouwd.