De onderhandelingen zijn in oktober vorig jaar begonnen en de aankoopprijs is vastgesteld op 1,8 miljard dollar. De transactie zal naar verwachting in het derde kwartaal zijn beslag krijgen. De prijs is wel aanzienlijk minder dan de 6,5 miljard dollar waarvoor Ford het Zweedse bedrijf kocht in 1999. De Amerikanen investeerden vervolgens nog eens miljarden in het verlieslatende bedrijf. Als de transactie rond is, zal Ford geen aandeel meer hebben in Volvo. Volvo Cars blijft vanuit Zweden als een zelfstandige unit functioneren. Tijdens de persconferentie zei Li Shufu, de ceo van Geely, dat Volvo en Geely twee aparte bedrijven blijven. "De overname verandert niets voor Volvo, alleen moet de baas nu afspraken maken met mij. China wordt de Volvo’s tweede thuismarkt. Het merk krijgt een unieke positie als een wereldwijd premiummerk en zal gebruik kunnen maken van de snelgroeiende Chinese markt."

Geely heeft zijn hoofdkantoor in Hangzhau, hoofdstad van de provincie Zhejing, en heeft zes autoassemblagefabrieken en motorenfabrieken in China. Die hebben een gezamenlijke capaciteit van driehonderdduizend auto’s. Ford zal Volvo voor onbepaalde tijd blijven voorzien van motoren, plaatwerk en andre componenten. 

Stephen Odell, de ceo van Volvo Cars, zei dat het Volvo-management volledig achter de overname staat. " Wij geloven dat het de juiste stap is voor Volvo en dat de overname het nodige kapitaal zal verschaffen om als sterk bedrijf de toekomst in te sturen." Ad van Batenburg, de directeur van de Nederlandse importeur, zegt in een persverklaring blij te zijn met een eigenaar die graag wil investeren in Volvo. Volvo, dat in 1927 ontstond in Goteborg, verkocht vorig jaar 344 duizend auto’s. Geely bouwt tien jaar auto’s en heeft tienduizend mensen in dienst. 

 

Stem mee op de poll, rechts onderop de homepage van deze website: zal Volvo ook Volvo blijven na de overname door de Chinezen? Wat denkt u?