Dat zegt Peter Leyman in een interview met het Belgische magazine Trends. Leyman, die de Volvo fabriek in Gent ruim 6 jaar onder zijn hoede had, zegt het volgende over het Zweedse automerk: "Begin jaren negentig was Volvo, met een productie van om en bij de 300.000 auto’s, ongeveer even groot als zijn concurrenten BMW of Audi. Toen werd er al op gewezen dat die 3 automerken enorm veel groeipotentieel hadden. BMW en Audi hebben die uitdaging ook waar gemaakt, want vandaag lopen er bij die twee merken wereldwijd afgerond 1 miljoen auto’s van de band. Volvo is blijven steken op 300.000 stuks, na een piek van 400.000 enkele jaren geleden. Het is in ieder geval goed nieuws dat de nieuwe eigenaar van Volvo een autofabrikant is, en bijvoorbeeld geen investeringsfonds".
Leyman denkt dat Volvo met China een nieuwe afzetmarkt heeft gevonden met ongekende mogelijkheden. Volvo exporteert nu vanuit Europa 30 procent van zijn productiecapaciteit naar de VS. "Waarom zou dit dus ook niet kunnen in de andere richting van de wereld?", vraagt Leyman zich af. Al wijst hij er ook op dat Volvo met Geely mogelijk "het paard van Troje" heeft binnengehaald. "Geely heeft in eigen land een enorme productiecapaciteit van circa 1,2 miljoen auto’s waarvan er slechts 300.000 tot 400.000 eenheden gebruikt worden", zegt Leyman. "Het is maar de vraag wat er met die openstaande capaciteit zal gebeuren in de toekomst, ervan uitgaande dat een autofabrikant er altijd alle belang bij heeft om zo dicht mogelijk bij de afzetmarkt en dus bij de consument te zitten. In die zin is het dus afwachten wat de overname feitelijk zal betekenen voor de Europese fabrieken in Göteborg en Gent. Ofwel krijgen ze een enorme exportboost, ofwel zijn ze het slachtoffer van de factor China. Maar laat ons de zaken positief bekijken voor Gent en Göteborg. In Europa zal er voor Volvo altijd wel een markt blijven".
Leyman geeft het huidige management van Volvo alvast nog een goede raad mee. "Ik zou meteen met de Chinezen rond de tafel gaan zitten om concrete afspraken te maken over de fabrieken op het Oude Continent, en vooral ook over het gebruik van de technologie. Want laten niet vergeten dat als een amper 12 jaar oud Chinees automerk zo’n overname doet, die in de eerste plaats bedoeld is om bestaande technologie in huis te halen en een levend dealernetwerk te verwerven. Daarbij blijft de vraag onbeantwoord of Geely financieel voldoende solide is. Ja, die vraag werd ook gesteld toen Volvo in 1999 onder de vleugels van Ford terechtkwam. En we weten nu dat het financieel probleem in wezen nooit echt werd opgelost".

Bron: Autointernationaal