Er staan geen nieuwe modellen, maar de aanwezigheid van het Zweedse merk is van groot belang. "New York en met name Manhattan is een belangrijk afzetgebied", zegt een woordvoerder van Saab tegen De Telegraaf. "Hier wonen of werken onze klanten.” Voorafgaand aan de beurs sprak de nieuwe Saab-baas Victor Muller zo’n 170 dealers toe. "De vertegenwoordigers hebben te horen gekregen waar ze aan toe zijn. De toekomstplannen zijn op tafel gelegd."

De 9-3X krijgt een grotere broer, de 9-5X. Net als bij het kleinere model geeft Saab de wagen een verhoogde bodemvrijheid en kunststoffen carrosseriedelen mee, wat het model een stoere uitstraling moet geven. De auto wordt gebaseerd op de nog te brengen combivariant van de 9-5 en zal de strijd aangaan met de Allroad van Audi. Vierwielaandrijving is standaard. De wagen komt op z’n vroegst eind 2011, aangezien de reguliere Combi voor begin 2011 staat gepland.

De Chinese autofabrikant Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) heeft volgens www.autointernationaal.nl interesse om geld te steken in Saab. Een poging om de Zweedse autofabrikant in te lijven, leed eerder schipbreuk. BAIC nam eind vorig jaar productieapparatuur van de oude 9-5 Sport Sedan en de pre-facelift 9-3 over en wil dit model in China gaan bouwen. Ook kocht men installaties om turbobenzinemotoren van Saab te produceren.

BAIC is de op vier na grootste autoproducent in China. Het bedrijf was een van de partijen die het verliesgevende Saab van het Amerikaanse General Motors wilden overnemen. Het bod van de Chinezen werd echter verworpen en uiteindelijk ging Saab naar Spyker. Het concern heeft deze week ook een contract getekend om modellen van Saab te verkopen in China.