Met deze fabriek zal in de eerste fase een investering van honderd miljoen dollar gemoeid zijn en zullen tachtig banen worden gecreëerd. Moses Lake heeft voordelen voor de vestiging van zo’n fabriek: de energiekosten zijn laag dankzij waterkrachtcentrale bij de Columbia River dam. BMW zegt in zijn persbericht dat deze groene energie van doorslaggevende betekenis was bij de keuze van de locatie. Bovendien is er bij Moses Lake veel land beschikbaar en er is behalve grote luchthaven in de buurt ook een snelweg.

De koolstofvezels die in Noord-Amerika worden gemaakt, zullen in een nieuwe fabriek in Duitsland worden verwerkt in kunststof. Met de bouw van beide fabrieken zal dit jaar worden begonnen. Men verwacht dat in Duitsland nog eens honderd nieuwe banen worden gecreëerd.

BMW zal de koolstofvezelmaterialen gaan gebruiken in de elektrische Megacity auto die vóór 2015 op de markt moet komen. De Duitsers maken al langer gebruik van met koolstofvezel versterkte (lichtgewicht) materialen, bijvoorbeeld in het dak van de M3.

Eerder dit jaar kondigde BMW al aan dat de nieuwe mcv onder een BMW-subdivisie zal worden geassembleerd in Leipzig, waar de 1-Serie en de X1 worden gebouwd.

SGL Group en BMW werken al jaren samen op het gebied van koolstofvezelcomposiet en hebben in oktober 2009 de joint venture opgericht. Die opereert met twee bedrijven, één in Amerika (SGL Automotive Carbon Fibers) en de andere in Duitsland (SGL Automotive Carbon Fibers GmbH & Ko).

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding