Muller erkende dat Spyker het afgelopen jaar wel last van de crisis had, maar stelde dat de tegenvallende productie ook werd veroorzaakt door de productieverhuizing naar Engeland en een gebrek aan managementaandacht, door de overname van Saab.

Het meeste nieuws tijdens de jaarvergadering betrof Saab. Saab-directeur Jan Ake Jonsson was persoonlijk met de auto – het Zweedse luchtruim was door de vulkaanuitbarsting nog gesloten – naar Zeewolde gereden om de jaarvergadering bij te wonen. Muller heeft met Jonsson de afgelopen weken meerdere van dit soort ‘dog & pony shows’ gehouden. Muller: "Ik laat het aan u om te beslissen wie de hond en wie de pony is. We hebben die shows als Amerikaanse toeristen gedaan. We hadden alle Amerikaanse dealers in Boston bij elkaar, zodat we in één dag heel Amerika konden doen. In Europa deden we telkens twee landen per dag en daarna was Azië aan de beurt. Snip en Snap in Singapore."

Saab gaat dit jaar vijftigduizend auto’s maken en volgend jaar het dubbele – en dat vonden Jonsson en Muller "conservatief ingeschat." Jonsson verwacht de komende tijd steeds meer Zweedse toeleveranciers te vinden en maakt zich op voor veel nieuwe modellen. "In 2012 zal de oudste Saab in de showroom de nieuwe 9-5 zijn." Bij 105 duizend verkochte exemplaren draait Saab break-even. Het is de bedoeling om het break-even-niveau met twintigduizend stuks omlaag te brengen.

Jonsson en Muller zijn inmiddels vrienden geworden. Beiden vinden weliswaar dat ze erg van elkaar verschillen, maar ook dat ze elkaar goed aanvullen. Direct na de vergadering van gisteren vertrokken ze samen naar Schiphol om vandaar naar China te vliegen – om op 23 april de persdag van de ‘Beijing International Automotive Exhibition’ (Auto China 2010) bij te wonen.