DSM helpt Tata met groene Nano

De goedkope Nano is nog maar net op de markt in India of bij fabrikant Tata Motors staat de opvolger van de Indiase autootje voor het volk al in de steigers: de groene Nano. Tata krijgt daarbij hulp van ons eigen DSM.

Net als bij de oorspronkelijke Nano, waarvan er deze zomer een half miljoen op de Indiase markt worden gebracht, speelt bij de ontwikkeling van de groene variant chemieconcern DSM een grote rol. Dochterbedrijf DSM Engineering Plastics India werd bij de eerste Nano ingeschakeld om stalen auto-onderdelen te vervangen door plastic. Mede daardoor weegt een Nano maar zeshonderd kilo, ongeveer de helft van een standaardauto.’Hoe lichter de auto, hoe minder brandstof die gebruikt’, vertelt directeur Nitin Kothari van DSM Engineering Plastics India aan Het Financieele Dagblad.

 

DSM maakte maar liefst 25 onderdelen voor Tata Motors, waaronder een plastic cilinder, deurklinken, spiegelhaakjes en elektronische verlichting. De plastic onderdelen van DSM leiden tot minder gewicht en dus minder energieverbruik. Met zijn plastic onderdelen is de huidige Nano zo’n veertig procent lichter geworden. Het bedrijf kon er een nieuwe fabriek mee bekostigen die per jaar twintigduizend ton plastic kan produceren. Daarvan is dertig tot veertig bestemd voor de autoindustrie. De Nano-componenten worden van milieuvriendelijk plastic vervaardigd, waarbij de grondstof aardolie zo veel mogelijk vervangen wordt door plantaardige oliën. Met de eerder deze maand tijdens de autoshow in Genève onthulde elektrische Nano pareert Tata Motors op voorhand de kritiek van milieugroeperingen.

 

Nu al kan het Indiase ministerie van infrastructuur, dat verantwoordelijk is voor de aanleg van nieuwe wegen, de snelle groei van auto’s niet bijhouden. Voor de tolpoortjes van de autosnelweg buiten Pune staan dagelijks lange files. De verwachting is – mede dankzij de Nano – dat in 2030 op de Indiase wegen net zoveel vierwielers zullen rijden als in de VS. Maar milieugroeperingen voorspellen dat niet alleen de wegen zullen dichtslibben. Met een aanwas van een half miljoen nieuwe auto’s die op diesel of benzine rijden, neemt de uitstoot van kooldioxide extreme vormen aan.

 

Inmiddels proberen andere autofabrikanten het succes van de Nano na te bootsen. Zoals Renault, dat samen met het Indiase bedrijf Mahindra dit jaar nog met een goedkoop autootje wil komen.

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

De Nederlandse Ambassade heeft voor Holland Promotion een Oranje Nano aangeschaft; met DSM sponsoring.

Geplaatst door: Dolpff Wigbers op
DSM helpt Tata met groene Nano - Automobielmanagement.nl

DSM helpt Tata met groene Nano

De goedkope Nano is nog maar net op de markt in India of bij fabrikant Tata Motors staat de opvolger van de Indiase autootje voor het volk al in de steigers: de groene Nano. Tata krijgt daarbij hulp van ons eigen DSM.

Net als bij de oorspronkelijke Nano, waarvan er deze zomer een half miljoen op de Indiase markt worden gebracht, speelt bij de ontwikkeling van de groene variant chemieconcern DSM een grote rol. Dochterbedrijf DSM Engineering Plastics India werd bij de eerste Nano ingeschakeld om stalen auto-onderdelen te vervangen door plastic. Mede daardoor weegt een Nano maar zeshonderd kilo, ongeveer de helft van een standaardauto.’Hoe lichter de auto, hoe minder brandstof die gebruikt’, vertelt directeur Nitin Kothari van DSM Engineering Plastics India aan Het Financieele Dagblad.

 

DSM maakte maar liefst 25 onderdelen voor Tata Motors, waaronder een plastic cilinder, deurklinken, spiegelhaakjes en elektronische verlichting. De plastic onderdelen van DSM leiden tot minder gewicht en dus minder energieverbruik. Met zijn plastic onderdelen is de huidige Nano zo’n veertig procent lichter geworden. Het bedrijf kon er een nieuwe fabriek mee bekostigen die per jaar twintigduizend ton plastic kan produceren. Daarvan is dertig tot veertig bestemd voor de autoindustrie. De Nano-componenten worden van milieuvriendelijk plastic vervaardigd, waarbij de grondstof aardolie zo veel mogelijk vervangen wordt door plantaardige oliën. Met de eerder deze maand tijdens de autoshow in Genève onthulde elektrische Nano pareert Tata Motors op voorhand de kritiek van milieugroeperingen.

 

Nu al kan het Indiase ministerie van infrastructuur, dat verantwoordelijk is voor de aanleg van nieuwe wegen, de snelle groei van auto’s niet bijhouden. Voor de tolpoortjes van de autosnelweg buiten Pune staan dagelijks lange files. De verwachting is – mede dankzij de Nano – dat in 2030 op de Indiase wegen net zoveel vierwielers zullen rijden als in de VS. Maar milieugroeperingen voorspellen dat niet alleen de wegen zullen dichtslibben. Met een aanwas van een half miljoen nieuwe auto’s die op diesel of benzine rijden, neemt de uitstoot van kooldioxide extreme vormen aan.

 

Inmiddels proberen andere autofabrikanten het succes van de Nano na te bootsen. Zoals Renault, dat samen met het Indiase bedrijf Mahindra dit jaar nog met een goedkoop autootje wil komen.

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

De Nederlandse Ambassade heeft voor Holland Promotion een Oranje Nano aangeschaft; met DSM sponsoring.

Geplaatst door: Dolpff Wigbers op