Het aantal verkochte auto’s steeg met 2 procent tot bijna 2,35 miljoen eenheden. De omzet daalde met 13,5 procent tot omgerekend ruim 18 miljard euro.

Volgens het merk lag die negatieve ontwikkeling aan de wereldwijde economische situatie en nadelige wisselkoersinvloeden. Ondanks de zware marktcondities steeg de operationele winst met ruim 30 procent tot zo’n 753 miljoen euro. "Suzuki bereikte de hogere winst door uitmuntende prestaties van Maruti Suzuki India Ltd. en interne kostenbesparingen", aldus de fabrikant.

Voor het komende fiscale jaar worden in Azië, Oceanië en Latijns Amerika groeiende autoverkopen verwacht. Voor Japan, de Verenigde Staten en Europa verwacht men aanhoudend lage verkoopaantallen. Suzuki zag afgelopen maand zijn afzet in Europa met 20,2 procent dalen. Op jaarbasis (januari t/m april) loopt men nu 11,1 procent achter op 2009. Oorzaak is de afschaffing van de slooppremie in diverse Europese landen. Met name de afzetmogelijkheden voor de Alto is daardoor duidelijk geslonken.

In Nederland kende Suzuki afgelopen maand een stabiele afzet in een met ruim 20 procent groeiende automarkt. Op jaarbasis doet het Japanse merk het echter beter dan gemiddeld, waardoor men in de periode januari t/m april het marktaandeel kon opvoeren. Met name de Alto is bij ons nog steeds erg gewild.

Bron: Autointernationaal