"Het hervatten van de uitbetaling van dividend is in de gedachten van veel van mijn familieleden", meldde Bill Ford in Financial Times. "Maar we zitten nog in een vroeg stadium van herstel en we hebben nog heel veel schulden. Het belangrijkste dat we als bedrijf kunnen doen, is de balans in orde krijgen." De familie Ford heeft nog steeds zeggenschap over het bedrijf door het bezit van veel aandelen met stemrecht, hoewel de familie een veel kleiner deel van het aandelenvermogen bezit. Een poging om de familie Ford van zijn speciale status te ontdoen, heeft het in de aandeelhoudersvergadering niet gehaald.

Bill Ford zei ook ‘enorm veel dank’ verschuldigd te zijn aan Alan Mulally, sinds september 2006 de ceo van het bedrijf en de architect van het herstructureringsplan. Mulally wordt dit jaar 65 jaar oud maar hij mag van Bill Ford blijven ‘zolang hij wil’. Een van Mulally’s eerste stappen was het regelen van een lening van 23 miljard dollar, waarvoor Ford bijna al zijn bezittingen in onderpand moest geven. Maar door deze lening kon Ford afzien van staatssteun, als enige van de Amerikaanse grote drie (GM, Ford en Chrysler). In april heeft Ford drie miljard dollar afgelost op zijn doorlopend krediet.

Over het eerste kwartaal van 2010 kon Ford een winst rapporteren van 2,1 miljard dollar. De waarde van het Ford-aandeel is gestegen van één dollar in november 2008 tot meer dan veertien dollar in maart 2010. Deze maand stond het aandeel op ongeveer 12,75 dollar. Bill Ford sprak van de beste financiële ommekeer in de 106-jarige geschiedenis van Ford Motor Company. Maar zei ook dat ‘de reis nog lang niet ten einde is’.

Alan Mulally zal blijven vasthouden aan de One Ford-strategie, met veel aandacht voor winstgevendheid bij een lagere afzet, de ontwikkeling van nieuwe zuinige producten en het wereldwijd werken als één team.